Solar Monkey Gebruikersonderzoek Lente 2018

Ontzettend bedankt aan iedereen die alle vragen in heeft gevuld! Met 77 reacties is dat meer dan 15% van iedereen die ‘m ontvangen had. Ik had in het bericht geclaimd dat het minder dan een minuut zou duren om er doorheen te lopen, maar daarin was ik iets te enthousiast want gemiddeld heeft het jullie 2:05’ gekost.

De vragen konden beantwoord worden op een 7-punts Likert schaal. Dit was gekozen aangezien dat meestal minder barrière oplevert bij het beantwoorden. Voor de resultaten hier heb ik de gemiddelden omgerekend naar een schaal van 1-10, aangezien dat als “rapportcijfer” meestal makkelijker te interpreteren is. Dit is geen statistisch valide manier, maar het was dan ook niet de bedoeling om een wetenschappelijk onderzoek te doen 😀.

De ruwe resultaten zijn hier te vinden.

1. Gebruik

Over het algemeen gebruikte het grootste gedeelte van jullie onze app rond een uurtje per dag. Mijn collega Jaap merkte terecht op dat de laagste waarde van de schaal (“Paar uur per week”) en het midden van de schaal (“Uurtje per dag”) stiekem wel erg veel hetzelfde zijn. Gaan we volgende keer beter doen. Zo’n 10% gaf aan meer dan de helft van de dag met Solar Monkey te werken.

2. Betrouwbaarheid

Met een 6,9 is dit het laagst scorende onderdeel. We zijn ons bewust welke impact bugs hebben – of sterker nog, algehele onbereikbaarheid van de app heeft – op jullie werk. Zeker voor diegenen die hierboven aan hebben gegeven meerdere uren per dag met ons te werken.

Het lanceren van de nieuwe editor in november vorig jaar was niet alleen een grote klus, maar ook een met een lange nasleep. Het heeft nog ongeveer tot maart geduurd totdat we alles volledig omgezet hadden naar de nieuwe architectuur die we toen hebben geïntroduceerd, met als gevolg dat er tot die tijd een hoop gewijzigd moest worden. Wijzigingen brengen helaas ook bugs met zich mee.

We zijn bezig om meer gedegen en geautomatiseerde tests op te zetten van onze applicatie, zodat we na elke wijziging onszelf makkelijk en snel kunnen bewijzen dat we niet iets anders hebben gesloopt. Daarnaast zijn we al langere tijd aan het kijken naar andere mogelijkheden voor onze hosting. De huidige hosting provider heeft meer downtime dan wij acceptabel vinden, helemaal aangezien dat nog eens bovenop problemen komt die we zelf veroorzaken. We verwachten in de herfst de switch naar het Google Cloud Platform te maken, wat ons ook meer mogelijkheden biedt om onderdelen redundant uit te voeren.

3. De opbrengstberekening

Dit gaven jullie een 7,3. Gelukkig is hier nog een hoop ruimte voor verbetering. Zo heeft de manier waarop we de indirecte instraling op de panelen berekenen voor panelen in serie, een enigszins ongunstig effect op de opbrengst. Ook kunnen we specifieker zijn in de verliezen die we aan de omvormer toeschrijven. (En zouden we het je een stuk makkelijker moeten kunnen maken om een gedegen string-configuratie te maken. 😅 )

Hier zullen we op korte termijn geen aanpassingen op doen. Niet dat we tevreden zijn met dat zeventje, maar het verhogen van de betrouwbaarheid en het uitbreiden naar België vragen nu eenmaal meer aandacht.

4. Professionaliteit

Een 7,9! Dat verrast, althans, zelf zie je in je eigen werk natuurlijk nog altijd dat knopje wat net niet lekker is uitgelijnd. Of dat ene veld wat we later hebben toegevoegd en eigenlijk niet goed in het ontwerp past. Aan de andere kant, als we kijken naar de verschillende rapporten die jullie met ons genereren, denken we dat we daar toch ook weer een mooi deel hebben bijgedragen aan de uitstraling.

Sommige delen kunnen nog goed een herontwerp of facelift gebruiken (ik kijk naar jou, omvormer pagina). Dat gaat zeker komen wanneer we de tijd nemen om die betreffende onderdelen van meer functionaliteit te voorzien.

5. Live help chat

Een 8,6! Vanaf het begin is het bij Solar Monkey zo geweest dat iedereen van ons shifts draait in de “Intercom”. Met liefde helpen we jullie met lastige ontwerpen of door de onmogelijkheden en onvolkomenheden van onze eigen applicatie.

Blijf vooral daar je vragen stellen en feedback geven, we leren hier een hoop van!

6. “Net Promoter Score”

Screenshot_2018-06-06_09_31_42_2t9A6YDe holy grail op het gebied van klantrelaties kon natuurlijk niet ontbreken. Op de vraag of jullie ons zouden aanraden antwoordde 26% met een 7 (van de 7, oftewel een “promoter”), 60% met een 5 of 6 (“passives”) en slechts 14% met een 1-4 (zogeheten “detractors”). Daarmee komen we uit op een +12% (promoters – detractors) wat een nette score is!

 

Focus?

We vroegen jullie ook nog waar wij meer op zouden moeten focussen, waarbij de antwoordmogelijkheden bestonden uit de hiervoor benoemde onderwerpen, aangevuld met “nieuwe features” en “lekker zo doorgaan”. De uitkomsten hiervan komen overeen met de eerder gegeven antwoorden, in de zin dat “betrouwbaarheid (minder bugs/downtime)” bovenaan staat (25%), gevolgd door “de nauwkeurigheid van de uitkomsten” (23%).

Leuk om te horen is dat 1/5 van jullie aangaf dat we lekker zo door moeten gaan. Dat gaan we zeker doen!

Opmerkingen

Die liepen erg uiteen. We zijn op de hoogte van de meeste beperkingen en hebben ideeën om te verhelpen (tijd is meer een probleem). Voor de paar mensen die daar hebben ingevuld dat iets niet werkt of dat iets niet lukt: gebruik alsjeblieft onze help chat! Dit zijn anonieme antwoorden en ik kan je nu dus ook niet verder helpen.

Ik verwacht aan het einde van de herfst 90% van alle genoemde problemen te hebben verholpen. Nu nog even hopen dat die van jou niet in de overig 10% zit 😉. Tegen die tijd zullen we een ook nieuwe ronde doen met dit onderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *