Monitoring ontzorgt zowel installateur als consument

Consumenten zoeken betrouwbare leveranciers die hen de zekerheid bieden dat hun zonnesysteem opbrengt wat er van tevoren is beloofd. Daarvoor is naast een goede installatie ook monitoring nodig. Dat is echter lang niet altijd voor de hand liggend en kan erg tijdrovend zijn. Zonnegarant monitoring is er om zowel installateur als consument te ontzorgen, met een tevreden klant en een relaxte installateur als gevolg.

Standaard monitoring schiet tekort

We horen het veel aanbieders zeggen: “bij de installatie krijgt u ook monitoring in de vorm van een app meegeleverd”. Daarmee wordt dan de omvormer portaal bedoeld waarmee de klant de opbrengst kan inzien. Hoewel de meeste apps er schitterend uitzien, zijn ze toch ontoereikend. Je ziet wel hoeveel het systeem opbrengt, maar hoeveel zou het systeem op moeten brengen? Zonder die kennis tast je nog steeds in het duister over de prestatie van het systeem.

Dan heb je ook nog eens een data verbinding die niet altijd stabiel is. Wat te doen met al die systemen waarvan de verbinding is weggevallen? Wanneer je veel systemen in het veld actief hebt, kost het veel tijd om alles te onderhouden.

Monitoring solaredge
Monitoring app van SolarEdge - een mooie layout maar het vertelt niet het hele verhaal.

Goed klantcontact na installatie zorgt voor betere referenties

Na installatie is er vaak nog maar weinig klantcontact. Dat is een verloren kans, want juist uit goede referenties komen de beste nieuwe leads. Hoeveel klantcontact hebben installateurs na installatie nog? Meestal wordt er na installatie nog een enkele keer om feedback gevraagd en daarna verwatert het contact. Tenzij er een probleem of storing is natuurlijk, dan hangt de klant aan de lijn. Vaak is dat pas lang nadat de storing is ontstaan, wat veel verloren opbrengst met zich mee brengt.

Hier ligt veel ruimte voor verbetering, want veel mensen zijn best trots op hun zonnepanelen. En in de meeste gevallen presteren die ook goed. Juist door de positieve resultaten regelmatig te delen behoudt je een goede klantrelatie. En een tevreden en betrokken klant is de beste reclame! Maar hoe kun je al die klanten ook na installatie betrokken houden?

Tevreden zonnepanelen klant

Betrokken klanten zijn de beste reclame die je kunt wensen.

Zonnegarant monitoring voor een positieve klantbeleving

Met Zonnegarant wordt het klantcontact en de monitoring verzorgd namens de installateur. Dat sluit naadloos aan op de software van Solar Monkey: met één druk op de knop wordt het reeds ontworpen systeem doorgegeven om te monitoren. Dan wordt er een verbinding gelegd met het omvormer portaal om de opbrengst uit te lezen. De Solar Monkey software berekent vervolgens per dag wat dat systeem op zou moeten brengen op basis van het ontwerp en de KNMI data. Deze verwachting wordt vergeleken met de daadwerkelijke opbrengst. Dat geeft direct goed inzicht in de prestaties. De installateur wordt ingelicht in geval van mogelijke problemen en hoeft dus alleen in actie te komen als het écht nodig is.

De klant ontvangt bericht van de aanmelding en vervolgens ieder kwartaal een rapport met daarin de resultaten. Dat is altijd co-branded en in naam van de installateur. Zo blijft de klant ook na installatie nog vele jaren positief betrokken, wat een goede reputatie en meer referenties voor de installateur oplevert!

Op deze manier zijn zowel de klant als installateur volledig ontzorgd, en wordt er samen een betrouwbare dienst neergezet.

Zonnegarant monitoring
Met Zonnegarant worden de daadwerkelijke prestaties proactief gemonitord
Nuon - Arjen van der Spek

Arjen van der Spek van Nuon aan het woord:

Nuon heeft sinds enkele jaren een samenwerking met Solar Monkey, welke in 2017 is uitgebreid met monitoring voor onze zonnepaneel klanten. Op basis van de dienstverlening van Solar Monkey zijn wij in staat om onze klanten een nog betere zon-ervaring te bieden, door hen pro-actief te informeren over de opbrengst en eventuele storingen. We merken dat klanten dit bijzonder goed waarderen en het is daarmee in lijn met ons uitgangspunt “in goede handen”.

We hebben gekozen voor Solar Monkey omdat zij een prima prijs kwaliteit bieden en meedenken in onze business. Daarnaast is Solar Monkey zeer flexibel en reageren ze altijd heel snel. We waarderen hun kennis en kunde.

2 thoughts on “Monitoring ontzorgt zowel installateur als consument

  1. Paul van Engelen Prive Reply

    Is dit ook mogelijk om achteraf in te stellen, dus voor de installaties die door ons al verzorgd zijn?
    En hebben jullie een indicatie van de kosten?

    • Jan Pieter Versluijs Post authorReply

      Hi Paul,

      Jazeker dat is mogelijk! Het is wel zaak dat die systemen een omvormer hebben die online uit te lezen is. Onze collega Matthijs neemt contact met je op.

      (ps. excuus voor de late reactie. Er komt veel spam op de site binnen en jouw bericht was er per ongeluk uit gefilterd)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *