Startups worden groot: het verhaal van Enie

Foto door Klant in Zicht, Bart Lindenhovius

In 2013 werd Enie opgericht door de broers Patrick en Milan van der Meulen. Ze hadden maar een doel voor ogen: zonne-energie voor iedereen beschikbaar maken. “Wij grijpen de uitdagingen van de energietransitie met beide handen aan! Op die manier kunnen we zo snel mogelijk met zijn allen genieten van goedkope, klimaat neutrale en decentrale energie’’. Enie was een van de eerste klanten van Solar Monkey. We groeiden ieder apart, en toch ook samen, op in een markt die in eenzelfde tempo volwassen aan het worden is.

Solar Monkey sprak met Milan van der Meulen over het verleden, heden en de toekomst van Enie en de markt voor zonne-energie.

Q: Jullie zijn een van de eerste klanten van Solar Monkey; Hoe zien jullie de samenwerking met ons en de toegevoegde waarde hiervan?

Solar Monkey heeft ons geholpen om een schaalbaar adviesconcept te creëeren. Dankzij de samenwerking konden we klanten namelijk betrouwbaar op afstand adviseren, zonder fysieke bezoeken. Ik heb ook het idee dat onze organisatiegroei synchroon verloopt. We zijn snel gegroeid en inmiddels volwassen organisaties.

Q: Hoe gaat het nu met Enie.nl en waar ligt in 2021 jullie focus?

Het gaat goed. In Nederland maken we nog steeds onze ambities waar. We zijn op dit moment ook bezig met het betreden van andere markten. Het valt ons op dat we verrassend snel verbindingen maken met behulp van ons internationale netwerk aan contacten. Doordat onze verkoop gericht is op het werken op afstand, hetgeen heel goed gefaciliteerd wordt door Solar Monkey, kunnen we makkelijk andere landen bedienen. We hebben per land een roadmap aangemaakt met de te zetten stappen. Die werken we nu stapsgewijs af.

Q: Kom je onverwachte uitdagingen tegen in het buitenland?

Nee, eigenlijk niet. Onze quickscan heeft goed in kaart gebracht welke landen interessant zijn voor ons. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Zuid-Afrika, dan zie je een enorm grote behoefte naar een stabiele vorm van energie. De markt daar is qua volwassenheid vergelijkbaar met de Nederlandse markt van een paar jaar geleden. Je merkt dat je dan snel lost komt van de kant en aan de slag kan. Uiteraard zijn er wel heel andere logistieke uitdagingen. Zo zijn de afstanden niet vergelijkbaar. Ook moesten we wennen aan het feit dat opslag daar de standaard is.

”Solar Monkey heeft ons geholpen om een schaalbaar adviesconcept te creëeren.”

Q:Hoe vergaat het jullie in relatie tot Corona?

Het is natuurlijk moeilijk vergelijken met hoe de zaken gegaan waren als er geen Corona was geweest. Er is iets minder vraag, maar alsnog ruimschoots voldoende. Er zijn nu ongeveer 1 miljoen huishoudens in Nederland die al draaien op zonne energie. In totaal telt Nederland rond de 8 miljoen huishoudens, dus er is nog veel potentieel. Particulier gaat de zonne-energiemarkt de komende jaren gestaag doorgroeien. Tegelijk gaan mensen slimmer verbruiken en accu’s plaatsen.

Ook de zakelijke wereld maakt nu eindelijk de overstap naar zonne-energie! Het bedrijfsleven speelt een essentiele rol in het vervolmaken van de energietransitie Zij moeten nu de stap willen zetten. Eigenlijk zijn er geen subsidies meer nodig om economisch voordelig de overstap naar zonne-energie te maken. Bedrijven gaan veelal direct besparen. Sommigen blijven gelijk in hun energierekening, maar gaan wel direct duurzaam verbruiken. Met accu’s beschikbaar in de nabije toekomst zal de overstap snel winstgevend zijn.

Q: In welke zakelijke fase zitten jullie?

We zijn de startup fase al lang voorbij en zitten nu in de scale up fase. We hebben de eerste ‘jonge jaren gehad, zijn onze puberteit voorbij en gaan nu richting volwassenheid’.

Q: Hoe vind je dat?

Solide groei heeft uiteraard aantrekkingskracht, maar het loslaten van de operatie is niet altijd makkelijk. We hebben gelukkig een mooi dreamteam gecreëerd om de volgende stappen, zowel qua interne als externe expansie, in te zetten.

”We hebben de eerste jonge jaren gehad, zijn onze puberteit voorbij en gaan nu richting volwassenheid.”

Q: Hoe zou je willen zien dat Solar Monkey zich ontwikkelt?

De doelgroep van Solar Monkey bestaat nu uit installateurs. Jullie programma werkt echter zo gemakkelijk; de eindklant zou meer zelf kunnen gaan doen. Dan gaat de verduurzaming van Nederland nog een stuk sneller.

Q:Hoe zie je deze markt over een jaar of 5?

We verwachten dat het product zonnepanelen steeds meer gecombineerd gaat worden met energieopslag. Of bijvoorbeeld zonnepanelen in combinatie met een laadpaal als je een elektrische auto aanschaft. Zon blijft de meest toegankelijke decentrale energiebron en heeft onze werkelijke voorkeur. Behalve misschien de kleine windmolentjes, die kunnen een goede toevoeging zijn als stroomopwekker. Zonneparken passen helemaal niet in onze filosofie. Eerst de lege daken vullen en pas als laatste zonnevelden aanleggen.

Onderwerpen:

2021-04-27T08:15:57+01:00