Hoe Ecotec de klant over de streep trekt

We interviewden René de Jong: hij is de veelzijdige manager van Ecotec. Ze leveren zonnepanelen met ultramoderne techniek voor ongekend hoge prestaties.

Q: Wat was de reden om voor Zonnegarant te kiezen?

Ecotec Solar kiest altijd voor kwaliteit. We vinden dat duurzaamheid niet alleen van toepassing moet zijn op het imago van zonnepanelen, maar ook op de producten zelf, de informatievoorziening en de service. We monteren daarom kwaliteitsproducten, al onze mensen zijn gecertificeerd, we hebben een backoffice en we nemen alle zorgen van de klant uit handen.

Q: Hoe concurreerden jullie vóór Zonnegarant?

De garantie die we nu bieden was er nog niet, maar bij ons is kwaliteit vanaf het begin het speerpunt geweest. Een collega liet me laatst de reviews zien van een concurrerend bedrijf. Ze kregen een hele hoop reviews van één ster. De kritiek ging vooral over afspraken die niet werden nagekomen. Doordat je altijd oprecht streeft naar 100% kwaliteit en doet wat je belooft, zal je vrijwel nooit een slechte review krijgen. Bij gemiddeld één op de honderd opdrachten is de klant wel eens ontevreden. Ook al zijn we zelf van mening dat we de opdracht goed hebben uitgevoerd, we stoppen niet met de service. We gaan echt door totdat de klant tevreden is. Ik vind het veel belangrijker om ook die honderdste klant tevreden achter te laten, dan per se op dat systeem winst maken. Zo hebben we bijvoorbeeld ooit een mooi panelenveld geïnstalleerd, maar de klant wilde het geheel één dakpan naar boven hebben. In onze ogen was onze opdracht volgens offerte volbracht, maar omdat we toch een blije klant wilden, hebben we gedaan wat hij vroeg. Uiteindelijk heeft hij een hele positieve review achtergelaten. Mensen hebben best begrip voor een foutje. Het gaat erom hoe je de fout herstelt. Dan moet je extra scherp zijn en er voor vol voor gaan. Daarnaast besteden we een hoop geld en tijd aan opleidingen en investeren we in persoonlijke aandacht naar klanten. Dit samen zorgt ervoor dat we ons best wel onderscheiden.

Q: Welk verschil heeft Zonnegarant voor jullie gemaakt?

Klanten vergelijken meestal meerdere offertes. Het ene bedrijf geeft bijvoorbeeld aan dat ze netto 3000 kWh kunnen opwekken, het andere bedrijf 3028 kWh. Hoe bewijs je dat? Roepen ze maar wat en is het ‘fingers crossed’, of hebben ze het ook geborgd? Wij hebben met Zonnegarant een methode om de cijfers hard te maken.

“Doordat klanten zien dat wij met Zonnegarant hun opbrengst kunnen garanderen, hebben ze ook meer vertrouwen in ons.”

Q: Merk je dat klanten meer vertrouwen in Ecotec hebben door Zonnegarant?

Zeker. Doordat klanten zien dat wij met Zonnegarant hun opbrengst kunnen garanderen, hebben ze ook meer vertrouwen in ons. We hebben nu een nieuwe offertemodule van jullie, waarvan één hele pagina over Zonnegarant gaat. Elke klant krijgt die nu.

Q: Hoe reageert de klant?

Omdat klanten vaak meerdere offertes naast elkaar leggen, zien ze dat wij bijna nooit de goedkoopste zijn. Ons onderscheidend vermogen zit hem nog steeds in de kwaliteitszonnepanelen en de persoonlijke begeleiding, maar daar is nu de Zonnegarant garantie bijgekomen die onze prijs verduidelijkt.

Q: Wat is jullie ambitie voor de komende jaren?

Ons vijfjarenplan is sterk ingezet op groei, verdere professionalisering en nog onafhankelijker worden – meer eigen import en steeds minder bij de groothandel.

Onderwerpen:

2021-04-07T09:22:54+01:00