Sunny Energy maakt investeren in zonnepanelen leuk

Q: Wie zijn Sunny Energy?

Sunny Energy is een familiebedrijf, bestaande uit familie, vrienden en kennissen. Ons doel is klanten voorzien van een leuke installatie. Door al het gedoe, geregel en gestress zien veel mensen een installatie niet als iets leuks en wij willen ze daarin graag ontzorgen. Zonnepanelen zijn een leuke investering en dat proberen wij zoveel mogelijk uit te dragen, niet alleen binnen het sales team, maar ook door onze installateurs.

Q: Jullie zijn nu ongeveer anderhalf jaar actief. Hoe was het om op te starten in tijden van corona?

Ik ben zelf begonnen als ZZP’er en heb heel wat anderen opgeleid die dan met mij op trokken om het werk te doen. Toen corona begon had ik nog steeds allemaal ZZP’ers lopen, dus de impact was niet heel groot. Het werk heeft toen even stop gelegen, totdat de bouw weer door kon. Een heleboel dingen moesten worden verschoven, installaties gaan on hold, veel wijzigingen in de planning. Dat was chaotisch, maar gelukkig begint het nu weer bij te trekken.

Q: Wat was de reden om voor Solar Monkey en Zonnegarant te kiezen?

Toentertijd ben ik erin gerold via een kennis waar ik mee samenwerkte, maar aan het einde van de dag werkt het gewoon. De software is niet te ingewikkeld, niet teveel poespas en laagdrempelig. Je koopt een aantal credits en als deze op zijn kijk je weer verder. We raakten gewend aan het programma en vinden het prettig om ermee te werken!

Met stichting Zonnegarant zijn we later pas gestart. We zochten naar peilers om ons op te kunnen onderscheiden. Op de producten ga je dat niet kunnen. Iedereen verkoopt dezelfde panelen, omvormers en overige spullen. Wat we wel merkten is dat de klant zekerheid zoekt. Stichting Zonnegarant is voor ons  een middel om deze zekerheid te kunnen bieden.

Zonnepanelen zijn een leuke investering en dat proberen wij zoveel mogelijk uit te dragen.”

Q: Wat vinden jullie van het partnerschap met Solar Monkey en Zonnegarant?

Wij ervaren de samenwerking als heel leuk en heel meedenkend! Er wordt niet alleen een software pakket geregeld, maar echt meegedacht. Er worden super tips gegeven die ons werkelijk vooruit helpen. Solar Monkey kijkt mee naar de mogelijkheden, en dat is ongelofelijk prettig.

Q: Hoe concurreerde jullie vóór Solar Monkey en Zonnegarant?

Zelf hebben we alleen maar gewerkt met Solar Monkey en Zonnegarant, maar in het verleden is er wel samengewerkt met partijen die werken met bijvoorbeeld Toosolar. Dit deed ook wat het moest doen en het werkte prima, maar ik heb daar nooit contact gehad met de mensen achter de software en dat vind ik wel heel belangrijk.

Q: Is jullie conversie omhoog gegaan dankzij Zonnegarant?

Ik denk dat het zeker heeft geholpen. Voornamelijk dankzij de overstap naar de digitale offerte kunnen we de klanten heel overzichtelijk een offerte doen toekomen, met daarin een data sheet met alle relevante informatie. 

” Solar Monkey kijkt mee naar de mogelijkheden, en dat is ongelofelijk prettig.”

Q: Hoe reageren jullie eindklanten op Zonnegarant?

We zijn nog niet heel druk bezig geweest met Zonnegarant, in de zin dat we het wel al hebben aangeboden, maar we er nog niet vol op ingezet hebben. Op het moment kost het ons nog geld en dat was zeker een drempel. Dan heb je wat verkocht, gaat er een deel naar Zonnegarant. Bij ons betaalt de klant service pas een jaar achteraf, gelukkig kwam Zonnegarant ons hierin tegemoet en kunnen we ook daar een deel pas later betalen.

Q: Wat is jullie eigen ambitie voor de komende jaren?

Momenteel doen we nog 70% voor onderaannemers en 30% is ons eigen werk. Over een jaar zou ik dat graag omgekeerd zien, dus vooral lekker bezig zijn voor onszelf!

Q: Zijn er nog ontwikkelen die je zou willen zien in de markt?

Ik hoop dat er meer wordt gekeken naar de kwalificaties van een installateur. Wat heeft iemand allemaal gedaan qua opleidingen? Ik ben het afgelopen jaar alleen maar bezig geweest met het op orde krijgen van mijn papieren en extra certificaten, maar ik zie om me heen dat klanten daar vaak overheen kijken. De focus ligt op de prijs of de naamsbekendheid in plaats van op de kwalificaties van de installateur. Deze ontwikkeling is al wel in beweging, maar van mij mag het nog sneller. Ik laat graag aan iedereen zien dat wij onze zaken goed op orde hebben. Dit is niet alleen goed voor ons als bedrijf, maar ook voor de uiteindelijke klant.

Onderwerpen:

2021-07-13T08:23:44+01:00