“Het belang van nauw contact met klanten kunnen we maar niet goed genoeg benadrukken bij Solar Monkey.”

 

Nu we onze software steeds meer willen uitbreiden en verbeteren kunnen we aan alle kanten hulp gebruiken; zo ook van onze klanten! In ons laatste interview vroegen we Ron de Proost van PureSolar om zijn mening te geven over Solar Monkey en Zonnegarant. We kregen er zelfs een paar fijne complimentjes bij!

 

 

Q: Hoe is het werken met Solar Monkey en Zonnegarant?

Voordat we met Solar Monkey aan de slag gingen werden onze offertes gemaakt in Microsoft Word templates; alles ging met de hand. De adviseurs moesten bij de klant langs en zaten soms tot ’s avonds laat offertes uit te werken. Ook hadden we geen automatische schaduwcalculatie, dus maakte we zelf een inschatting. Dit deden we erg conservatief – ofwel pessimistisch – omdat we geen teleurgestelde klanten aan de lijn wilden hebben.

Het bleek dat onze concullega’s hier minder voorzichtig mee omgingen. In de ogen van de klant konden ze ‘meer bieden’, waardoor we klanten zijn kwijtgeraakt. Onze handmatige schaduwcalculatie was niet overtuigend genoeg.

 

Q: Hoe concurreerden jullie vóór Solar Monkey en Zonnegarant?

Vóór Solar Monkey en Zonnegarant wilden we ons onderscheiden door betere kwaliteit panelen en goede service te bieden. Zo hebben we nooit Chinese panelen aangeboden. Hier was de klant gevoelig voor. Daarnaast wilden we uitblinken in service en zekerheid naar onze klanten. We zijn aangesloten bij Stichting Garantiefonds Zonne-energie die garantiedekking biedt voor de aanbetalingen en fabrieksgaranties. Mocht er iets met PureSolar gebeuren, dan is er dus een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Q: Welk verschil hebben Solar Monkey en Zonnegarant voor jullie gemaakt?

Toen Solar Monkey in beeld kwam hadden we opeens een objectief medium. We wisten dat het goede software zou zijn, omdat er voor het eerst een garantie werd aangeboden. We zijn vrijwel direct ook Zonnegarant aan onze klanten gaan aanbieden. Dit was niet zozeer voor de garantie, maar doordat er een neutrale partij meekeek of het systeem deed wat het moest doen. Dit ervaarden we als een meerwaarde naar onze klanten.

Naar ons weten zijn we momenteel de enige partij in Nederland die beide kanten aanbiedt; oftewel maximale garantie voor onze klanten vanuit twee onafhankelijke stichtingen. Onze klanten hoeven nooit met de fabriek te bellen en zijn zo 100% verzekerd van hun investering.
 

Q: Is jullie conversie omhooggegaan dankzij Zonnegarant?

Dat is moeilijk te zeggen. De markt in ontzettend gegroeid, en dus ook het aantal orders. Onze reputatie voor kwaliteit is ook meegegroeid en we hebben om die reden meer ‘ambassadeursleads’. Hierdoor kunnen we niet één factor aanwijzen die onze conversie heeft verbeterd, maar Zonnegarant heeft zeker geholpen. Ongeveer 85% van onze klanten kiest voor Zonnegarant en deze wordt als optie in de offerte aangeboden.

 

Q: Hoe reageren jullie eindklanten op Zonnegarant?

De klanten begrijpen Zonnegarant vrijwel direct. Het is geen moeilijk verhaal. Ze vinden de zekerheid omtrent ‘bewaking van hun systeem’ fijn. Het inschatten van de seizoensinvloeden is voor een klant natuurlijk erg lastig, waardoor het ook niet gemakkelijk is om na te gaan of het systeem doet wat het moet doen.

 

Q: Zijn er nog ontwikkelen die je wil zien?

Het optimaliseren van de communicatie tussen Zonnegarant, de klant en de installateur over de status van het systeem. Dit betreft ook het inzichtelijk maken van alle systemen die op Zonnegarant zijn aangesloten en de status ten opzichte van de verwachtingen. Kortom: een gezamenlijk portaal met een vermelding van eventuele constateringen, zodat we als organisatie nog dichter bij elkaar staan en de klant zo goed mogelijk kunnen helpen.

 

Q: Wat is jullie ambitie voor de komende jaren?

Ha, niet de groei van het afgelopen jaar! Dat liep de spuitgaten uit. Nee, we hebben graag een gestaagde groei en willen ook graag richting commerciële of bedrijfsmatige projecten, zoals MKB-ondernemers. Het afgelopen jaar hebben we 550 sets geïnstalleerd à 2,5 megawatt. Daar zaten nog geen 10 zakelijke systemen tussen, dus daar zien wij nog veel kansen!

 

Q: Wat vinden jullie van het partnerschap met Solar Monkey en Zonnegarant.

We zien dat Solar Monkey en Zonnegarant ook willen blijven verbeteren, en onze optimalisatiebehoeften serieus nemen. We maken samen stappen naar voren. En omdat we continu op zoek zijn naar verbeteringen in de processen en communicatie gaat dit steeds sneller. Dit ervaren we als erg positief.
 
 

Hartelijk dank Ron voor je feedback over Solar Monkey en Zonnegarant!

Ron de Proost van PureSolar.

Heb jij ook de ambitie om groter te worden? Wij helpen je vooruit! Probeer eens een gratis webinar.

Jan Pieter, Chief Monkey

Loop voorop met onze nieuwsbrief

Waar wacht je nog op?

Sluit je aan bij de honderden installateurs
die al zorgeloos de zon verkopen.

Gratis proberen