“Dit zorgt voor veel duidelijkheid bij de klant en bij jezelf, waarbij je al je kosten dekt en ook nog eens een gezonde marge overhoudt”

 

Tot voor kort werd er in de zonnepanelenbranche veel gratis service verleend. De kans dat er iets kapotgaat is immers niet zo groot. Een enkele reparatie her en der kan er om die reden prima bij. Maar onder al deze systemen woont iemand die jouw nummer belt als het mis gaat. Hoe meer systemen je installeert, hoe groter de kans op problemen. En voor veel van die problemen wordt er op dit moment gratis service verleent.

Gratis service levert risico’s voor de toekomst

Je kent het vast wel. Een klant belt over een paneel dat binnen de fabrieksgarantie stuk is gegaan. Dat is natuurlijk niet jouw schuld, maar de klant verwacht wel dat jij het oplost. Je kan bijna niet weigeren; de mogelijkheid dat ze gaan klangen en je reputatieschade lijdt is te groot. Dit betekent dat je toch helpt, waarbij: je het gesprek aangaat via de telefoon, je met de auto naar het huis rijdt, je de situatie inspecteert, je de leverancier belt om de garantie te claimen, je de komst van het paneel moet afwachten; en tot slot… Weer in de auto moet stappen om het paneel te vervangen.

Een hoop tijd zonder enige inkomsten. Natuurlijk is de klant erg blij met je hulp, maar tegenover deze kleine successen is er een veel groter probleem bijgekomen… je bent namelijk bezig met het (gratis) oplossen van oude problemen, terwijl je veel liever bezig bent met groei en nieuwe projcten!

Geld verdienen met servicecontracten

In de meeste markten zijn klanten al gewend aan servicecontracten, waarbij een klein jaarlijks bedrag wordt betaald om onderhoud in de toekomst te faciliteren. Dit zorgt voor veel duidelijkheid bij de klant en bij jezelf, waarbij je al je kosten dekt en ook nog eens een gezonde marge overhoudt.

De voordelen van een servicecontract:

  • Het zorgt voor een professionele uitstraling van je bedrijf.
  • Het geeft duidelijke afspraken over het proces.
  • Het dekt alle kosten, zoals voorrijkosten, arbeidstijd en materialen.
  • De transparante omgang zorgt voor meer vertrouwen bij de klant.
  • Je ontvangt extra inkomsten met een gezonde marge.
  • Wil de klant geen servicecontract? Dat is geen probleem! Door de duidelijke afspraken zijn er achteraf geen onenigheden als je bij een reparatie toch voorrijkosten in rekening brengt.

Start ook met servicecontracten!

Bij Solar Monkey helpen we onze installateurs met professionaliseren. Zo ook met het introduceren van servicecontracten. De afgelopen weken hebben wij alvast alle benodigde documenten voor jou opgesteld, zodat je direct van start kan gaan!

Ook adviseren we je gratis over het te hanteren pakket, waarbij wij jou te verwachten kosten berekenen op basis van het door jou gewenste servicelevel. Hierdoor kan je gemakkelijk een passende prijs kiezen en hou je genoeg ruimte over voor een gezonde marge.

Een goede service is altijd proactief. Je wilt namelijk problemen signaleren voordat de klant er zelf achter komt. Maar zelf alles in de gaten houden vereist expertise en kost veel tijd. Daarbij helpt Zonnegarant! Dagelijks analyseren wij de prestaties van jouw zonnesystemen met behulp van rekenmodellen. Bij eventuele problemen stellen we je snel op de hoogte. Ook lossen we veel problemen met de dataverbinding voor je op. Zo heb jij je handen vrij voor groei en versterk je een positieve klantrelatie.

Wij helpen je met alle benodigdheden:
  • Advies bij het bepalen aan jouw serviceniveau. Download onze voorbeeld servicetabel.
  • Wij berekenen jouw geschatte kosten. Jij bepaalt vervolgens de verkoopprijs, met een gezonde marge.
  • Hulp bij het updaten van je offerte om de servicecontracten als optie mee te nemen.
  • Standaard concept van juridische voorwaarden, samengesteld door jurist Osborne Clarke.
  • Zonnegarant prestatieanalyse op al jouw systemen voor slechts €100 per 10 jaar. Wij houden alles voor je in de gaten, jij hebt nergens omkijken naar.
  • Een goede bak koffie om jouw toekomstige succes te vieren!

 Interesse om alle documenten, zoals juridische voorwaarden, standaard templates en servicetabellen te ontvangen? Neem via bovenstaande knop contact met ons op en profiteer direct van jouw servicecontracten!

Heb jij ook de ambitie om groter te worden? Wij helpen je vooruit! Probeer eens een gratis webinar.

Jan Pieter, Chief Monkey

Loop voorop met onze nieuwsbrief

Waar wacht je nog op?

Sluit je aan bij de honderden installateurs
die al zorgeloos de zon verkopen.

Gratis proberen