Service: van kostenpost naar verdienmodel

Zonnepanelen zijn betrouwbaar. Toch? Klopt als een bus. Daarom zijn zonnepanelen jarenlang verkocht met de belofte “je hebt er nooit meer omkijken naar en het werkt altijd”. Dat is helaas niet helemaal waar. 

Bij Solar Monkey monitoren we dagelijks tienduizenden systemen. Daar zien we van alles voorbij komen. Systemen presteren minder, omvormers gaan kapot of de data-verbinding verbreekt. Dat blijft soms onopgemerkt, met als resultaat veel verloren opbrengst. Óók als jij je werk goed hebt gedaan. Soms gaat er nu eenmaal wat mis, that’s life.

Service een last? Of een kans?

Veel partijen zien service als een last. Je bent immers gericht op verkoop en installatie. Met die mindset is service een noodzakelijk kwaad. Zodra de klant opmerkt dat er iets mis is kom je in actie. Als je hier geen afspraken over hebt gemaakt verwacht de klant dat je dit kosteloos doet. Service kost geld, en deze kostenpost groeit aan twee kanten. Je krijgt meer te onderhouden installaties en ze worden ouder. Daarmee wordt service inderdaad een last! 

In veel markten zijn servicecontracten al jarenlang standaard. Denk bijvoorbeeld aan je CV-ketel. Ook in de zonnepanelen zien we steeds meer installateurs servicecontracten introduceren. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Voor een service contract kun je zo’n €50 – €150 per jaar vragen, afhankelijk van de inhoud. Dat is extra omzet waar je een mooie marge op plakt.
  • Je schept van tevoren de verwachting dat je niet gratis alle problemen oplost na de installatiegarantie. Als een klant niet voor service kiest heb je achteraf geen probleem om eventuele service in rekening te brengen.
  • Je zorgt ervoor dat bestaande klanten geen last worden, maar juist een inkomstenbron. En als je goede service levert zijn ze extra tevreden, wat weer goed is voor de referenties!

“Met servicecontracten maak je van een kostenpost een verdienmodel”

Hoe je service makkelijk maakt

Maar is het leveren van service dan geen gedoe? Als je het goed regelt valt dat ontzettend mee. Bij Solar Monkey helpen we vele installateurs met service en monitoring. Wij houden alles in de gaten, zodat jij alleen hoeft te rijden als er iets aan hand is. Je hebt al jouw systemen overzichtelijk in één dashboard en onze service afdeling helpt je met eventuele probleemanalyses.

Wil je ook je service van een kostenpost naar een verdienmodel brengen? Schrijf je in voor het webinar of download het whitepaper!

2021-02-23T09:22:29+01:00