Installateurs zonder servicecontracten lopen onnodig risico

De voordelen van servicecontracten voor installateurs

Tot voor kort werd er in de zonnepanelenbranche veel gratis service verleend. De kans dat er iets kapot gaat is immers niet zo groot. Een enkele reparatie her en der kan er om die reden prima bij. Maar onder de daken met al deze systemen woont iemand die jouw nummer belt als het mis gaat. Hoe meer systemen je installeert, hoe groter de kans op problemen die zonder servicecontracten opgelost moeten worden.

Gratis service brengt risico’s met zich mee in de toekomst

Je herkent het vast wel, een klant belt over een paneel dat binnen de fabrieksgarantie stuk is gegaan. Dat is natuurlijk niet jouw schuld, maar de klant verwacht wel dat jij het oplost. Je kan bijna niet weigeren; de kans dat ze gaan klagen waardoor jij reputatieschade oploopt is te groot. Je bent noodgedwongen service te verlenen: je gaat het gesprek aan via de telefoon, rijdt met de auto naar het huis, doet een inspectie, belt de leverancier om de garantie te claimen, wacht de komst van het paneel moet af om vervolgens weer in de auto te stappen en het paneel te vervangen.

Een hoop tijd en moeite zonder enige inkomsten. Natuurlijk is de klant erg blij met je hulp, maar je tijd gaat naar het (gratis) oplossen van oude problemen, terwijl je veel liever bezig bent met groei en nieuwe projecten!

Geld verdienen met servicecontracten

In de meeste markten zijn klanten al gewend aan servicecontracten, waarbij een klein jaarlijks bedrag wordt betaald om onderhoud in de toekomst te faciliteren. Dit zorgt voor veel duidelijkheid bij de klant en bij jezelf. Alle kosten worden gedekt en je houdt ook nog eens een gezonde marge over.

De voordelen van een servicecontract:

  • Je ontvangt extra inkomsten met een gezonde marge.
  • Het geeft duidelijke afspraken over het proces.
  • Het dekt alle kosten, zoals voorrijkosten, arbeidstijd en materialen.
  • De transparante omgang zorgt voor meer vertrouwen bij de klant.
  • Het zorgt voor een professionele uitstraling van je bedrijf.
  • Wil de klant geen servicecontract? Dat is geen probleem! Door de duidelijke afspraken zijn er achteraf geen onenigheden als je bij een reparatie toch voorrijkosten in rekening brengt.

Start ook met servicecontracten

Bij Solar Monkey helpen we onze installateurs met professionaliseren. Zo ook met het introduceren van servicecontracten. De afgelopen weken hebben wij alvast alle benodigde documenten voor jou opgesteld, zodat je direct van start kan gaan! Ook adviseren we je gratis over het te hanteren pakket, waarbij wij de te verwachten kosten berekenen op basis van het door jou gewenste servicelevel. Hierdoor kan je gemakkelijk een passende prijs kiezen en houd je genoeg ruimte over voor een gezonde marge.

Een goede service is altijd proactief. Je wilt namelijk problemen signaleren voordat de klant er zelf achter komt. Alles zelf in de gaten houden vereist helaas expertise en kost veel tijd. Daarbij kan Zonnegarant je helpen! Dagelijks analyseren wij de prestaties van jouw zonnesystemen met behulp van rekenmodellen. Bij eventuele problemen stellen we je snel op de hoogte. Ook lossen we veel problemen met de dataverbinding voor je op. Zo heb jij je handen vrij voor groei en versterk je een positieve klantrelatie.

We helpen je met alle benodigdheden

  • Advies bij het bepalen aan jouw service-niveau. Download onze voorbeeld servicetabel.
  • Wij berekenen jouw geschatte kosten. Jij bepaalt vervolgens de verkoopprijs, met een gezonde marge.
  • Hulp bij het updaten van je offerte om de servicecontracten als optie mee te nemen.
  • Standaard concept van juridische voorwaarden, samengesteld door jurist Osborne Clarke.
  • Zonnegarant prestatieanalyse op al jouw systemen voor slechts €100 per 10 jaar. Wij houden alles voor je in de gaten, jij hebt nergens omkijken naar.
  • Een goede bak koffie om jouw toekomstige succes te vieren!

Interesse om alle documenten, zoals juridische voorwaarden, standaard templates en servicetabellen te ontvangen? Neem dan contact met ons op en profiteer direct van jouw servicecontracten!

Onderwerpen:

2021-04-19T10:10:36+01:00