Yoeri Kruissink – SolarSales

Gesprek met een verkoopspecialist op het gebied van zonne-energie.

Yoeri Kruissink is de eigenaar van SolarSales, het enige bedrijf dat salestrainingen geeft specifiek over zonne-energie. We vragen hem naar SolarSales, de zonnepanelenmarkt en de samenwerking met Solar Monkey.

Waarom ben je met SolarSales begonnen?

“Al jaren ben ik actief in de zonnepanelenmarkt. Begonnen als consultant en uiteindelijk heb ik het geschopt tot teamleider. Daarvoor was ik ook al bezig met goede doelen, omdat ik graag mijn steentje bijdraag aan de maatschappij. Alle saleservaring die ik heb opgedaan deel ik graag met anderen en dat kan ik het beste doen met SolarSales.”

Wat doet SolarSales precies?

“SolarSales geeft trainingen aan salesteams. Ons doel is om teams en de personen in deze teams meer plezier en vertrouwen te geven in hun dagelijkse bezigheden. Daardoor werken ze effectiever en efficiënter en verhogen we de sales.”

“De vraag die wij vaak krijgen is: ‘Hoe werk je iemand effectief in, zodat die persoon niet alleen klanten goed kan adviseren en de voorstellen kan onderbouwen?’. We hebben verschillende trainingen ontwikkeld die tegemoet komen aan dergelijke vragen. We ontwikkelen ook trainingen op maat om de specifieke uitdagingen van een salesteam te tackelen. Al onze trainingen zijn ook interactief en via ‘gamification’ betrekken we de deelnemers meer.”

Gamification, wat is dat?

“Gamification is dat we een overkoepelend spelthema kiezen en met verschillende minigames werken. In die minigames betrekken we specifieke uitdagingen. We kijken dan wat er al wel binnen een team gebeurt en wat nog niet, om zo iedereen in het team beter te maken. Het gaat er daarbij om dat je jouw collega’s feedback kan geven en dat je ook met jezelf aan de slag gaat.”

Waarom moeten installateurs voor SolarSales kiezen?

“Ten eerste omdat we een sociale onderneming zijn, dus het merendeel van de opbrengst investeren we. Op het moment werken we bijvoorbeeld samen met Niyata om jongeren in Utrecht op te leiden tot zonnepanelenadviseurs en biedt Niyata ze zelfs een baangarantie.”

“Daarnaast onderscheidt onze nadruk op feedback ons. Een goede feedbackcultuur is cruciaal om als team te groeien. Gezonde feedback leidt ook tot gezonde bedrijven op de lange termijn. In deze markt die op duurzaamheid is gericht kunnen we volgens mij ook betere resultaten behalen door elkaar te helpen. Die boodschap dragen we ook uit in onze trainingen.”

“Persoonlijk zie ik andere bedrijven die trainingen geven niet als concurrent, maar als kansen tot samenwerking.”

Hoe ga je dan om met concurrentie? 

“Persoonlijk zie ik andere bedrijven die trainingen geven niet als concurrent, maar als kansen tot samenwerking. Op het moment zijn er geen bedrijven die specifieke salestrainingen over zonne-energie. Wel zijn er natuurlijk partijen die meer focussen op de technische aspecten van zonnepanelen en met hen hebben we goed contact.”

“We zien dat de zonnepanelenmarkt ontzettend competitief is. Het is soms lastig je daarin te onderscheiden. Onze visie is dat authentiek verkopen begint door te geloven in je eigen aanbod en het bieden van een goede oplossing voor jouw klant. Als je een potentiële klant niet kan helpen, is het ook fijn om daar eerlijk over te zijn en die opdracht te gunnen aan een ander. Dan is de kans groot dat andersom hetzelfde gebeurt.”

Wat is jouw mening over servicecontracten?

“Er zijn veel kansen. Kijk bijvoorbeeld naar de groei die onze markt maakt met de stijgende energieprijzen. Het inconsistente kabinetsbeleid zie ik echter wel als knelpunt. Denk daarbij aan de SDE subsidies en de salderingsregeling die telkens wordt uitgesteld. Dat Solar Monkey het mogelijk maakt om op de gewijzigde salderingsregeling te anticiperen en de mogelijkheid biedt om de effecten alvast door te rekenen, vind ik dan wel weer tof.”

“De markt zal ook volwassener worden. Solar Monkey en SolarSales dragen daar ook aan bij. Qua samenwerking ben ik enthousiast over de legplan service. Met Solar Monkey bieden we daarmee een oplossing voor bedrijven die zich bijvoorbeeld meer focussen op installaties en toch zonder te veel moeite offertes willen uitbrengen.”

Mocht je na het lezen van deze blog ook interesse hebben in een training van SolarSales, vraag dan direct een training aan via hun website. Ook vind je daar meer informatie over hulp bij het maken van jouw legplannen.

Share