Afstudeerproject bij Solar Monkey beloond met cum laude

Tim de Vries is voor zijn afstudeerproject bij Solar Monkey cum laude geslaagd! Afgelopen maanden heeft hij gewerkt aan de quick-scan. De quick-scan (in samenwerking met PVISION) is een algoritme dat snel en op precieze manier voor hele grote groepen daken zonnepanelen kan inpassen en de opbrengst voorspellen. Omdat de quick-scan wordt ingezet voor opdrachten van meer dan tienduizenden daken, moet hij snel zijn. Tim: “Het is een afweging tussen enerzijds de snelheid van de berekening en anderzijds de accuratie. We vonden het belangrijk om de schaduw door het jaar heen in acht te nemen. Denk hierbij aan schaduwval van bomen, hoge daken en andere obstakels. Ik geloof dat dat behoorlijk goed is gelukt!”
Er zijn veel partijen die de zoninstraling kunnen berekenen, maar wat dit onderzoek uniek en veelbelovend maakt, is dat het ook automatisch een maximaal aantal zonnepanelen op een dak in kan passen. Tim heeft vervolgens aan de hand van alle data die Solar Monkey heeft verzameld kunnen controleren of de quick-scan doet wat hij moet doen. Hiervoor heeft Tim samen met zijn collega’s een pilot laten lopen van driehonderd daken en het resultaat was veelbelovend: de voorspelde opbrengst zat maar weinig naast de werkelijke opbrengst. Komende tijd blijft Tim gelukkig nog bij Solar Monkey om verder te werken aan een pilot met zeker tienduizend daken. Daarnaast gaat Solar Monkey, met Tims hulp, voor een grote energiemaatschappij pro-actieve rapporten uitsturen voor 11.000 daken. Dit wordt volgens hem vooral een uitdaging voor de rekensnelheid. Daarnaast is het de vraag hoe de uitkomsten moeten worden geïmplementeerd in de software. Tot slot moet er niet alleen een berekening komen, maar moet het ook mooi gevisualiseerd worden. Voor tienduizend daken is dat zeker nog een uitdaging.
Op de lange termijn gaan we een tool proberen te ontwikkelen waarbij installateurs kunnen checken of het dak van hun klant geschikt is. Solar Monkey hoopt dit in 2019 te kunnen lanceren en zodat klanten van installateurs met een druk op de knop kunnen zien of zonnepanelen wat voor hen is. Dit zou een gigantische boost kunnen geven aan de projecten van de installateurs die dit aanbieden.
Tim heeft zijn afstudeerproject gedaan voor de master Sustainable Energy Technology aan de TU Delft. “Ik vond het erg leuk om dit onderzoek te kunnen doen bij een start-up. Bij Solar Monkey krijg je veel vrijheid en verantwoordelijkheid, zodat je echt iets bij kan dragen. Hierdoor heb je niet het idee dat je alleen onderzoek aan het doen bent.” Hierna gaat Tim nog een wetenschappelijke paper schrijven over zijn onderzoek.
Gefeliciteerd Tim. Enorm bedankt voor je werk bij Solar Monkey!
Wil je ook stage lopen of afstuderen bij Solar Monkey? Mail ons dan op info@solarmonkey.nl!
zonnepanelen legplan

Hoe zorg je ervoor dat jouw zonnepanelen legplan altijd past?

We zien steeds meer automatisering en gebruik van software in de solar branche. Tegenwoordig kun je met verschillende software-pakketten een zonnepanelen legplan op een luchtfoto intekenen, om vervolgens binnen luttele minuten een volledig zonnesysteem te offreren. En dat is goed nieuws. Zonnepanelen kunnen op die manier veel efficiënter en tegen scherpe prijzen worden aangeboden, terwijl de installateur een gezonde winstmarge houdt. Maar hoe betrouwbaar zijn de op afstand gemaakte legplannen nou echt? En wat zijn de gevolgen als het in de software ontworpen legplan niet past in de praktijk?

Frustraties wanneer een legplan niet past in de praktijk

Hoewel steeds meer installateurs vertrouwen op in software gemaakte legplannen, levert dat ook problemen op. Stel je voor: je hebt online ontwerp gemaakt, een offerte gestuurd aan de klant en die is akkoord gegaan. Vol goede moed staat jouw installatieteam met 15 panelen voor de deur, om er vervolgens achter te komen dat er maar 10 panelen op het dak passen. Dat verandert de zaak! Jouw belofte aan de klant kan niet worden nagekomen, wat leidt tot veel frustratie. Gaat jouw team weer onverrichter zake naar huis? Of leg je dan maar 10 panelen tegen korting? In ieder geval leidt dit tot veel frustratie en kosten.

Waarom een zonnepanelen legplan niet per definitie past 

Waarom gaat dit regelmatig mis in software? Dat heeft te maken met twee dingen: (1) het perspectief van de luchtfoto en (2) de bepaling van de dakhoek.

Een luchtfoto is altijd redelijk op schaal, maar helaas nooit precies recht van boven genomen. Wanneer een vliegtuig overvliegt wordt iedere paar honderd meter een nieuwe foto genomen. Achteraf worden die foto’s aan elkaar geplakt om één geheel te vormen. Iedere luchtfoto, en zelfs ieder stukje daarvan, heeft dus een ander perspectief. Hoe verder je naar de rand van de foto komt, hoe schever het perspectief. Omdat andere software pakketten hier geen rekening mee houden gaat het hier vaak mis. Ook als je de panelen handmatig recht kunt trekken voor een goed uitziend plaatje, houdt dit nog geen rekening met het juiste perspectief! Als je iedere foto behandelt alsof die recht van boven is ga je grandioos de fout in. Met alle gevolgen van dien…

 

Luchtfoto perspectief
Een vliegtuig maakt vanuit één punt een foto van de omgeving, waardoor het perspectief in verschillende richtingen verschilt
luchtfoto polygonen
In de praktijk: iedere rode stip is een daadwerkelijke opname van luchtfoto. De blauwe lijnen geven de luchtfoto grenzen aan. Als we inzoomen op een pand aan de rand van zo’n grens zien we een sterk vertekend perspectief.

Ten tweede is er de bepaling van de dakhoek. Die is cruciaal bij het intekenen op schaal. De zonnepanelen die je intekent moeten immers op dezelfde dakhoek als het daadwerkelijke dak worden ingeschaald. Voer je een verkeerde dakhoek in? Ook dan ga je de fout in… Helaas is het bepalen van de dakhoek in de meeste softwarepakketten omslachtig. Er moet bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van een streetview-foto. Dat kost tijd en bovendien is de streetview lang niet altijd beschikbaar.

Hoe Solar Monkey ervoor zorgt dat jouw legplannen in de praktijk altijd passen

Hoe we het precies doen blijft het geheim van de smid, maar met een combinatie van luchtfoto’s, 3D hoogtedata en een paar slimme wiskunde-koppen hebben we een oplossing ontwikkeld. We zorgen ervoor dat het perspectief van de foto exact wordt berekend en de panelen daarop inschalen. Bovendien wordt de dakhoek automatisch berekend. Hieronder twee voorbeelden uit Solar Monkey:

Luchtfoto perspectief vertekening in Solar Monkey
In dit geval zie je dat de zijmuur zichtbaar is, waarmee je meteen herkent dat de foto onder een grote hoek is genomen. De panelen moeten hier in het juiste perspectief op het pand worden gepast.  Zodra je de panelen in Solar Monkey een kant op draait, springen ze direct in het juiste perspectief op het dak. Simpel en doeltreffend.
Luchtfoto perspectief vertekening in Solar Monkey 2
Dit tweede geval is een stuk verraderlijker. De foto is namelijk vanaf het noorden recht over het pand heen genomen. Daardoor lijkt het alsof de noordkant van het dak veel groter is dan de zuidkant, terwijl dit in het echt niet zo is. Zonder juiste correctie zou je hier goed de mist in gaan. In Solar Monkey past de schaal van de panelen zich automatisch aan en zie je dat er op beide dakvlakken 4 panelen van boven tot onder passen. Mooi!

En die dakhoek? Die wordt in de meeste gevallen automatisch voor je bepaald op basis van de 3D hoogtedata. Zo kun je direct aan de slag en maken we het jou zo gemakkelijk mogelijk. Want het is wel zo fijn als je jouw software voor de volle 100% kunt vertrouwen.

Deze functionaliteit hebben we in januari 2018 gelanceerd. Wat voor impact dit heeft gehad op onze klanten? We vragen het Bart Boelens van ESS zonnepanelen, die ook ervaring heeft met andere inteken software : “Vroeger kwam het regelmatig voor dat ik een legplan maakte om er op de dag van installatie achter te komen dat het allemaal niet paste. Waanzinnig vervelend was dat, zowel voor de klant als voor onszelf! Nu hebben we zekerheid, wat vertrouwen geeft bij het versturen van de offertes.”

Nog geen Solar Monkey klant? Wil je dit met eigen ogen eens zien? Vraag hieronder jouw gratis demo aan.

BDA dakopleidingen

BDA en Solar Monkey lanceren gecombineerd trainingsprogramma

Om opdrachtgevers meer zekerheid te bieden met een hoogwaardig ontwerp gaan dé gecertificeerde opleider voor zon-minnend nederland en de marktleider in software-programma’s voor PV-systemen de samenwerking aan. Donderdag 27 september start de eerste training.

Tijdens de cursus leren ontwerpers, calculators en installateurs van PV systemen de ins- en outs van het het ontwerpen van PV-systemen met computerprogramma’s. Thema’s zijn onder andere: waar zitten de voordelen en de aandachtspunten en hoe kun je eenvoudig en snel op afstand een zonnesysteem ontwerpen. Na het algemene theoretische deel gaan de deelnemers met het programma aan de slag. Doordat Solar Monkey de panelen automatisch relateert aan de dakhelling, weet de tekenaar en calculator ook of het systeem past, en kan door de automatische koppeling van het programma met 3D hoogtedata direct een accurate opbrengstberekening voor de klant maken. Solar Monkey gebruikt rekenmodellen die in samenwerking met de TU Delft zijn ontwikkeld. Daarmee kan sneller en accurater worden geoffreerd vóór installatie en betere monitoring en service worden geleverd ná installatie

BDA Opleidingen is door de Rijksoverheid geaccrediteerd als opleider van gecertificeerde zon-monteurs en installatiebedrijven, het instituut biedt in die hoedanigheid het complete cursusprogramma op het gebied van zonne-energiesystemen, van ontwerp en advies tot monteren en installeren.

Na de cursus weet de deelnemer hoe hij eenvoudig en snel een zonnesysteem kan ontwerpen en wat er bij de opbrengstberekening komt kijken. Offreren gaat daarmee sneller en achteraf kan meer zekerheid worden gegeven met actieve monitoring van de geïnstalleerde zonnesystemen. Deelnemers aan de training krijgen 10 gratis credits van Solar Monkey mee om bij de eerste projecten het geleerde in de praktijk te brengen. Daarnaast ontvangen zij 50% korting op de aanschaf van de eerste programma’s (t.w.v. € 237,50) bij Solar Monkey.

Direct inschrijven voor de eerstvolgende training op 27 september? Ga dan naar de website van BDA opleidingen en schrijf je direct in! 

Quick scan zonnepanelen

Quick-scan: direct en automatisch inzicht in potentie zonnepanelen

Een jaar geleden begon het consortium van PVision aan een ambitieus project: het volledig automatiseren van het ontwerpen en offreren van zonnepaneel systemen. Dat maakt het mogelijk om op veel grotere schaal zonnepanelen aan te bieden en helpt de ontwikkeling van de markt. Dit project is een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft, Universiteit Utrecht, READAAR en Solar Monkey, gesteund door topsector Energie met een subsidie in het Urban Energy traject. Makkelijk was het niet, maar de eerste stap is voor elkaar! Een ‘quickscan’ om snel inzicht te krijgen in de potentie van zonnepanelen voor een dak.

Klanten willen al in een vroeg stadium informatie hebben. Hoeveel panelen passen er op hun dak? Hoeveel energie zouden ze daar jaarlijks mee kunnen opwekken? En binnen hoeveel jaar hebben ze dan hun investering terugverdiend? Dit is precies het soort vragen waar de quick-scan snel en automatisch antwoord op kan geven.

De quick-scan werkt als volgt: bij het invoeren van een postcode en huisnummer wordt automatisch het bijpassende gebouw geselecteerd. Het dak van dat gebouw wordt verdeeld in verschillende segmenten op basis van hoogte, hellingshoek en oriëntatie. Hierbij worden dakramen en schoorstenen uitgefilterd. Voor ieder geschikt segment bekijken we hoeveel panelen er maximaal op zouden passen. Dit kan worden bekeken voor een zuid-opstelling, maar ook voor een oost-west opstelling. Vervolgens worden de obstakels in de omgeving berekend aan de hand van hoogtedata. Een opbrengstvoorspelling wordt dan gedaan aan de hand van klimaatdata en een schaduwanalyse per daksegment. Zo wordt er direct een schatting gemaakt van de opbrengst in kWh per jaar of kWh per Wattpiek.

Quick scan zonnepanelen

De quick-scan is niet alleen snel en automatisch, maar ook nog eens vrij nauwkeurig. Voor 93% van de ruim 300 geteste systemen viel deze opbrengstvoorspelling binnen 20% van de daadwerkelijke opbrengst. Daarnaast kan de quick-scan worden ingesteld op basis van de voorkeuren van de gebruiker. Zo kunnen bijvoorbeeld de rijafstand, afstand tot de dakrand en plaatsingshoek van panelen worden opgegeven.

Hoe zal de quick-scan worden ingezet? Dat kan op verschillende manieren, aldus ontwikkelaar Tim de Vries: “Ten eerste kan de quick-scan door installateurs of energieleveranciers worden ingezet om snel de geschiktheid van een groot aantal daken te bepalen. Zo kunnen potentiële klanten snel zien hoeveel panelen er op hun dak passen en hoeveel energie ze daarmee zouden opwekken. Vervolgens kunnen we ze iedere maand informeren over wat hun ‘virtuele zonnesyteem’ opgewekt zou hebben. Op deze manier laten we de consument zien dat hij met iedere dag wachten eigen opgewekte energie misloopt. Met die boodschap verwachten we dat mensen nog sneller voor zonnepanelen kiezen. Het rendement is immers vele malen groter dan dat van een spaarrekening, en zonnepanelen zijn wat dat betreft een echte no-brainer.”

In de toekomst wordt het ook mogelijk om onze quick-scan als applicatie via een API in een eigen website in te zetten. Zo kan snel de interesse van klanten gewekt worden, zonder daarvoor handmatig werk te hoeven doen. Ook voor gemeentes en woningbouwcorporaties kan de quick-scan hulp bieden. Zo kan de potentie voor zonnepanelen in een regio exact in kaart worden gebracht. “Volgend jaar belooft veel goeds”, vertelt Tim, “dan kunnen we voor tienduizenden panden tegelijk een volledig uitgewerkte offerte uitdraaien. Zo kunnen we echt op nationale schaal aan de slag gaan met de implementatie van zonne-energie!”

Binnenkort starten we quick-scan pilots met geïnteresseerde installateurs, lead generators en energieleveranciers. Interesse? Mail Julia op julia@solarmonkey.nl of bel 06-21899524.

We zijn bij Solar Monkey continu bezig onze software nog efficiënter te maken, en daarbij kijken we graag naar de toekomst. Met de quick-scan zetten we een eerste stap richting automatisch systeemontwerp. Het quick-scan project is onderdeel van PVISION, een samenwerking met de Technische Universiteit Delft, Universiteit Utrecht en READAAR. Samen werken wij aan volledig geautomatiseerde software, van het ontwerpproces en legplan tot aan opbrengstvoorspelling en monitoring van bestaande systemen.

solar monkey software

Solar Monkey Gebruikersonderzoek Lente 2018

Ontzettend bedankt aan iedereen die alle vragen in heeft gevuld! Met 77 reacties is dat meer dan 15% van iedereen die ‘m ontvangen had. Ik had in het bericht geclaimd dat het minder dan een minuut zou duren om er doorheen te lopen, maar daarin was ik iets te enthousiast want gemiddeld heeft het jullie 2:05’ gekost.

De vragen konden beantwoord worden op een 7-punts Likert schaal. Dit was gekozen aangezien dat meestal minder barrière oplevert bij het beantwoorden. Voor de resultaten hier heb ik de gemiddelden omgerekend naar een schaal van 1-10, aangezien dat als “rapportcijfer” meestal makkelijker te interpreteren is. Dit is geen statistisch valide manier, maar het was dan ook niet de bedoeling om een wetenschappelijk onderzoek te doen 😀.

De ruwe resultaten zijn hier te vinden.

1. Gebruik

Over het algemeen gebruikte het grootste gedeelte van jullie onze app rond een uurtje per dag. Mijn collega Jaap merkte terecht op dat de laagste waarde van de schaal (“Paar uur per week”) en het midden van de schaal (“Uurtje per dag”) stiekem wel erg veel hetzelfde zijn. Gaan we volgende keer beter doen. Zo’n 10% gaf aan meer dan de helft van de dag met Solar Monkey te werken.

2. Betrouwbaarheid

Met een 6,9 is dit het laagst scorende onderdeel. We zijn ons bewust welke impact bugs hebben – of sterker nog, algehele onbereikbaarheid van de app heeft – op jullie werk. Zeker voor diegenen die hierboven aan hebben gegeven meerdere uren per dag met ons te werken.

Het lanceren van de nieuwe editor in november vorig jaar was niet alleen een grote klus, maar ook een met een lange nasleep. Het heeft nog ongeveer tot maart geduurd totdat we alles volledig omgezet hadden naar de nieuwe architectuur die we toen hebben geïntroduceerd, met als gevolg dat er tot die tijd een hoop gewijzigd moest worden. Wijzigingen brengen helaas ook bugs met zich mee.

We zijn bezig om meer gedegen en geautomatiseerde tests op te zetten van onze applicatie, zodat we na elke wijziging onszelf makkelijk en snel kunnen bewijzen dat we niet iets anders hebben gesloopt. Daarnaast zijn we al langere tijd aan het kijken naar andere mogelijkheden voor onze hosting. De huidige hosting provider heeft meer downtime dan wij acceptabel vinden, helemaal aangezien dat nog eens bovenop problemen komt die we zelf veroorzaken. We verwachten in de herfst de switch naar het Google Cloud Platform te maken, wat ons ook meer mogelijkheden biedt om onderdelen redundant uit te voeren.

3. De opbrengstberekening

Dit gaven jullie een 7,3. Gelukkig is hier nog een hoop ruimte voor verbetering. Zo heeft de manier waarop we de indirecte instraling op de panelen berekenen voor panelen in serie, een enigszins ongunstig effect op de opbrengst. Ook kunnen we specifieker zijn in de verliezen die we aan de omvormer toeschrijven. (En zouden we het je een stuk makkelijker moeten kunnen maken om een gedegen string-configuratie te maken. 😅 )

Hier zullen we op korte termijn geen aanpassingen op doen. Niet dat we tevreden zijn met dat zeventje, maar het verhogen van de betrouwbaarheid en het uitbreiden naar België vragen nu eenmaal meer aandacht.

4. Professionaliteit

Een 7,9! Dat verrast, althans, zelf zie je in je eigen werk natuurlijk nog altijd dat knopje wat net niet lekker is uitgelijnd. Of dat ene veld wat we later hebben toegevoegd en eigenlijk niet goed in het ontwerp past. Aan de andere kant, als we kijken naar de verschillende rapporten die jullie met ons genereren, denken we dat we daar toch ook weer een mooi deel hebben bijgedragen aan de uitstraling.

Sommige delen kunnen nog goed een herontwerp of facelift gebruiken (ik kijk naar jou, omvormer pagina). Dat gaat zeker komen wanneer we de tijd nemen om die betreffende onderdelen van meer functionaliteit te voorzien.

5. Live help chat

Een 8,6! Vanaf het begin is het bij Solar Monkey zo geweest dat iedereen van ons shifts draait in de “Intercom”. Met liefde helpen we jullie met lastige ontwerpen of door de onmogelijkheden en onvolkomenheden van onze eigen applicatie.

Blijf vooral daar je vragen stellen en feedback geven, we leren hier een hoop van!

6. “Net Promoter Score”

Screenshot_2018-06-06_09_31_42_2t9A6YDe holy grail op het gebied van klantrelaties kon natuurlijk niet ontbreken. Op de vraag of jullie ons zouden aanraden antwoordde 26% met een 7 (van de 7, oftewel een “promoter”), 60% met een 5 of 6 (“passives”) en slechts 14% met een 1-4 (zogeheten “detractors”). Daarmee komen we uit op een +12% (promoters – detractors) wat een nette score is!

 

Focus?

We vroegen jullie ook nog waar wij meer op zouden moeten focussen, waarbij de antwoordmogelijkheden bestonden uit de hiervoor benoemde onderwerpen, aangevuld met “nieuwe features” en “lekker zo doorgaan”. De uitkomsten hiervan komen overeen met de eerder gegeven antwoorden, in de zin dat “betrouwbaarheid (minder bugs/downtime)” bovenaan staat (25%), gevolgd door “de nauwkeurigheid van de uitkomsten” (23%).

Leuk om te horen is dat 1/5 van jullie aangaf dat we lekker zo door moeten gaan. Dat gaan we zeker doen!

Opmerkingen

Die liepen erg uiteen. We zijn op de hoogte van de meeste beperkingen en hebben ideeën om te verhelpen (tijd is meer een probleem). Voor de paar mensen die daar hebben ingevuld dat iets niet werkt of dat iets niet lukt: gebruik alsjeblieft onze help chat! Dit zijn anonieme antwoorden en ik kan je nu dus ook niet verder helpen.

Ik verwacht aan het einde van de herfst 90% van alle genoemde problemen te hebben verholpen. Nu nog even hopen dat die van jou niet in de overig 10% zit 😉. Tegen die tijd zullen we een ook nieuwe ronde doen met dit onderzoek.

avg informatie

AVG: Solar Monkey is er klaar voor. Jij ook?

Het zal niemand ontgaan zijn. De Algemene Verordening Gegevensbescherming, ofwel AVG, gaat over een paar weken van kracht. Dat houdt in dat organisaties veel beter, bewuster en veiliger met persoonsgegevens om dienen te gaan. Hoewel het even wat werk is om alles perfect vast te leggen zien we dit bij Solar Monkey als een goede stap naar beter databeheer. In dit artikel leggen we uit hoe we omgaan met de nieuwe regelgeving en wat de impact is voor onze partners en klanten.

De 6 grondslagen van de AVG

De AVG is gebaseerd op 6 grondslagen. Je hebt alleen het recht om persoonsgegevens te verwerken als je je kunt beroepen op 1 van deze 6 grondslagen. Deze grondslagen zijn:

AVG algemeen belang

Toestemming van de betrokken persoon. De gegevens mogen vervolgens alleen worden gebruikt voor het doeleinde waarvoor de toestemming is verleend. Gegevens mogen dus nooit worden gedeeld of verkocht .

avg overeenkomst

De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst. Daarbij is het van belang dat alleen persoonsgegevens gebruikt mogen worden die ook nodig zijn voor het leveren van de dienst. Er mogen dus geen extra gegevens worden verzameld die niet nodig zijn.

avg wettelijke verplichting

De gegevensverwerking is noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting

AVG vitale belangen

De gegevensverwerking is noodzakelijk ter bescherming van vitale belangen

AVG algemeen belang

De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van  algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag

AVG gerechtvaardigd belang

De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de behartiging van een gerechtvaardigd belang.

Bij Solar Monkey hebben we met name te maken met de eerste twee grondslagen.

  • Overeenkomst in het geval van software gebruik (grondslag 2)
    Bij het aanbieden van de software hebben we een overeenkomst met de klant in wiens naam we de gegevens verwerken. Daarbij geldt dat Solar Monkey als verwerker optreedt, waarbij de gebruiker de verwerkingsverantwoordelijke is. Daarvoor hebben we een verwerkersovereenkomst opgesteld waarin staat beschreven hoe we met de data omgaan. Deze wordt met alle gebruikers overeengekomen.
  • Overeenkomst voor monitoring diensten (grondslag 2)
    Voor een groot aantal zonnesysteem bezitters leveren we in naam van de installateur diensten voor het monitoren van zonnesystemen. Deze dienst wordt afgenomen door de eindconsument en zal altijd worden geleverd, onafhankelijk van het voortbestaan van de installateur. Daarom gaan we zelf een overeenkomst aan met de eindconsument tijdens het activatieproces van de monitoring dienst. In het kader van die overeenkomst is het nodig de gegevens te verwerken. Dat betekent dat wij in dat geval zelf verwerkingsverantwoordelijke worden voor de persoonsgegevens en bijbehorende opbrengstdata van de zonnesystemen.

Zorgvuldigheid met gegevens

Wanneer je het recht hebt om persoonsgegevens te verwerken dien je daar uiteraard zorgvuldig mee om te gaan. De belangrijkste principe daarin zijn ‘privacy by design’ en ‘privacy by default.

Privacy by design houdt in dat er al bij het ontwerpen van producten en diensten voor wordt gezorgd dat persoonsgegevens goed worden beschermd. Maar ook dat er niet meer gegevens worden verzameld dan noodzakelijk voor het doel van de verwerking. En dat de gegevens niet langer worden bewaard dan nodig.

Privacy by default houdt in dat alle technische en organisatorische maatregelen moeten worden genomen om standaard alléén persoonsgegevens te verwerken die noodzakelijk zijn voor het specifieke doel. Toestemming om de gegevens ook voor andere doeleinden te gebruiken moet specifiek en bewust door de betrokkene worden gegeven. Dit mag dus niet meer worden weggewerkt in standaard algemene voorwaarden.

Voor Solar Monkey betekent het dat we een paar zaken iets anders in gaan richten:

  • Persoonsgegevens die niet meer worden gebruikt zullen worden verwijderd. We geven gebruikers van de software de mogelijkheid om oude projecten die niet zijn geïnstalleerd te verwijderen. We onderzoeken nog hoe we onze klanten hier de beste handvatten voor aan kunnen reiken. Dit kan bijvoorbeeld door een functionaliteit waarbij projecten ouder dan een jaar automatisch worden verwijderd, tenzij is aangegeven dat het project is geïnstalleerd. In dat laatste geval wil je het ontwerp uiteraard in kunnen blijven zien.
  • Voor onze nieuwsbrieven gaan we voor externen werken met een double opt-in. Onze klanten zullen wel standaard nieuwsbrieven en updates over Solar Monkey en onze diensten ontvangen, ongeveer eens per maand. We vinden het immers belangrijk dat onze klanten op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Zij hebben uiteraard de mogelijkheid hiervoor uit te schrijven.

Daarnaast hebben betrokkenen (eind consumenten) altijd het recht om informatie over hen in te zien en wijzigingen dan wel verwijdering van hun gegevens aan te vragen. Omdat Solar Monkey als software leverancier slechts verwerker is en geen verantwoordelijke, zullen deze verzoeken altijd worden doorgestuurd en overgelaten aan de klant als verwerkingsverantwoordelijke. Bij informatie betreffende monitoring waarbij Solar Monkey zelf verwerkingsverantwoordelijke is nemen we uiteraard uiteraard zelf die verantwoordelijkheid.

Technische en organisatorische maatregelen

Tot slot dienen de juiste technische en organisatorische maatregelen genomen te zijn om juist met de gegevens om te gaan. Hierbij zijn drie hoofdzaken van belang:

  • We hebben een register van verwerkingen waarin we bijhouden welke persoonsgegevens worden opgeslagen en verwerkt.
  • Er is een beleid omtrent gegevensbescherming opgesteld voor onze werknemers waarin de volgende zaken zijn vastgelegd:
    • Ten eerste is er met al ons personeel en alle partners een geheimhoudingsverklaring overeengekomen.
    • Er staat voorgeschreven hoe er met wachtwoorden omgegaan dient te worden. Deze worden in een beveiligde omgeving encrypted opgeslagen. Wachtwoorden mogen niet worden hergebruikt, iedere login dient dus een eigen wachtwoord te hebben. Het delen van wachtwoorden gebeurt nooit via de email maar via een beveiligde verbinding. We gebruiken momenteel de tool Lastpass om dit in goede banen te leiden. Wachtwoorden die wij aanmaken voor externen delen we via een unieke link die eenmalig geldig is.
    • Het inzien en opslaan van persoonsgegevens gebeurt alleen op de specifiek daarvoor bestemde locaties en doeleinden. Persoonsgegevens zullen bijvoorbeeld niet worden gekopieerd op een USB-stick.
    • Personeelsleden en partners krijgen waar mogelijk alleen toegang tot persoonsgegevens op een ‘need to know’ basis. Onze gedeelde schijf is in secties opgedeeld, zodat bepaalde persoonsgegevens kunnen worden afgeschermd.
  • Er zijn gepaste maatregelen genomen voor digitale beveiliging. We hebben alle pagina’s geüpdate met HTTPS voor het beveiligen van de gegevensstromen. Gevoelige gegevens zoals IBAN worden encrypted opgeslagen en alleen voor de duur dat nodig is

Verwerkersovereenkomst

We hebben met al onze software abonnements-klanten reeds een verwerkersovereenkomst gecommuniceerd. Alle prepaid- en nieuwe klanten zullen via een popup in de software akkoord moeten gaan met de verwerkersovereenkomst. Hierin geven we ook aan met welke subverwerkers we samenwerken, zoals hosting providers waar onze data fysiek aanwezig is.

 Wat kun jij doen als gebruiker?

Als software provider is Solar Monkey de verwerker, maar als gebruiker ben je uiteindelijk verantwoordelijk dat de data goed wordt beheerd in de software. Zorg daarom dat je voorzichtig omgaat met wie je toegang geeft tot Solar Monkey en dat je veilige wachtwoorden gebruikt. We geven je al een klein voorzetje door alleen wachtwoorden van minimaal 12 tekens toe te staan (ja vervelend he als je nog oude wachtwoorden gebruikt? 😉 ). We raden je dan ook van harte aan om een goede wachtwoord manager zoals Lastpass te gebruiken. Ook ben je straks zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van verouderde gegevens, al zullen wij je daar een paar handige handvatten voor geven.

Bekijk de website van het AP voor de AVG in een notendop. Daar kun je lezen over de belangrijkste veranderingen en de voorwaarden waar je aan moet voldoen, ook buiten het gebruik van onze software om. Wat betreft Solar Monkey heb je van ons al een verwerkersovereenkomst ontvangen, of die zul je deze maand nog ontvangen. We zien graag een ondertekend exemplaar retour.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem daarvoor contact op met Tino de Bruijn. Hij is als CTO de slimste man van Solar Monkey, het brein achter de software en tegenwoordig ook verantwoordelijk voor de processen omtrent de AVG.

Tevreden zonnepanelen klant

Monitoring ontzorgt zowel installateur als consument

Consumenten zoeken betrouwbare leveranciers die hen de zekerheid bieden dat hun zonnesysteem opbrengt wat er van tevoren is beloofd. Daarvoor is naast een goede installatie ook monitoring nodig. Dat is echter lang niet altijd voor de hand liggend en kan erg tijdrovend zijn. Zonnegarant monitoring is er om zowel installateur als consument te ontzorgen, met een tevreden klant en een relaxte installateur als gevolg.

Standaard monitoring schiet tekort

We horen het veel aanbieders zeggen: “bij de installatie krijgt u ook monitoring in de vorm van een app meegeleverd”. Daarmee wordt dan de omvormer portaal bedoeld waarmee de klant de opbrengst kan inzien. Hoewel de meeste apps er schitterend uitzien, zijn ze toch ontoereikend. Je ziet wel hoeveel het systeem opbrengt, maar hoeveel zou het systeem op moeten brengen? Zonder die kennis tast je nog steeds in het duister over de prestatie van het systeem.

Dan heb je ook nog eens een data verbinding die niet altijd stabiel is. Wat te doen met al die systemen waarvan de verbinding is weggevallen? Wanneer je veel systemen in het veld actief hebt, kost het veel tijd om alles te onderhouden.

Monitoring solaredge
Monitoring app van SolarEdge - een mooie layout maar het vertelt niet het hele verhaal.

Goed klantcontact na installatie zorgt voor betere referenties

Na installatie is er vaak nog maar weinig klantcontact. Dat is een verloren kans, want juist uit goede referenties komen de beste nieuwe leads. Hoeveel klantcontact hebben installateurs na installatie nog? Meestal wordt er na installatie nog een enkele keer om feedback gevraagd en daarna verwatert het contact. Tenzij er een probleem of storing is natuurlijk, dan hangt de klant aan de lijn. Vaak is dat pas lang nadat de storing is ontstaan, wat veel verloren opbrengst met zich mee brengt.

Hier ligt veel ruimte voor verbetering, want veel mensen zijn best trots op hun zonnepanelen. En in de meeste gevallen presteren die ook goed. Juist door de positieve resultaten regelmatig te delen behoudt je een goede klantrelatie. En een tevreden en betrokken klant is de beste reclame! Maar hoe kun je al die klanten ook na installatie betrokken houden?

Tevreden zonnepanelen klant

Betrokken klanten zijn de beste reclame die je kunt wensen.

Zonnegarant monitoring voor een positieve klantbeleving

Met Zonnegarant wordt het klantcontact en de monitoring verzorgd namens de installateur. Dat sluit naadloos aan op de software van Solar Monkey: met één druk op de knop wordt het reeds ontworpen systeem doorgegeven om te monitoren. Dan wordt er een verbinding gelegd met het omvormer portaal om de opbrengst uit te lezen. De Solar Monkey software berekent vervolgens per dag wat dat systeem op zou moeten brengen op basis van het ontwerp en de KNMI data. Deze verwachting wordt vergeleken met de daadwerkelijke opbrengst. Dat geeft direct goed inzicht in de prestaties. De installateur wordt ingelicht in geval van mogelijke problemen en hoeft dus alleen in actie te komen als het écht nodig is.

De klant ontvangt bericht van de aanmelding en vervolgens ieder kwartaal een rapport met daarin de resultaten. Dat is altijd co-branded en in naam van de installateur. Zo blijft de klant ook na installatie nog vele jaren positief betrokken, wat een goede reputatie en meer referenties voor de installateur oplevert!

Op deze manier zijn zowel de klant als installateur volledig ontzorgd, en wordt er samen een betrouwbare dienst neergezet.

Zonnegarant monitoring
Met Zonnegarant worden de daadwerkelijke prestaties proactief gemonitord
Nuon - Arjen van der Spek

Arjen van der Spek van Nuon aan het woord:

Nuon heeft sinds enkele jaren een samenwerking met Solar Monkey, welke in 2017 is uitgebreid met monitoring voor onze zonnepaneel klanten. Op basis van de dienstverlening van Solar Monkey zijn wij in staat om onze klanten een nog betere zon-ervaring te bieden, door hen pro-actief te informeren over de opbrengst en eventuele storingen. We merken dat klanten dit bijzonder goed waarderen en het is daarmee in lijn met ons uitgangspunt “in goede handen”.

We hebben gekozen voor Solar Monkey omdat zij een prima prijs kwaliteit bieden en meedenken in onze business. Daarnaast is Solar Monkey zeer flexibel en reageren ze altijd heel snel. We waarderen hun kennis en kunde.

Techtour Maastricht Venture Forum

Solar Monkey finalist in European Venture Contest

Op dinsdag presenteerde onze CEO Jan Pieter Versluijs de missie en groeiplannen van Solar Monkey aan een groep investeerders, startups en ZKH Prince Constantijn. Solar Monkey’s missie luidt ‘Enabling Solar to be the World’s leading power supply’. Daar zijn we in Nederland hard mee bezig en vanaf volgend jaar ook internationaal. En die woorden resoneerden, want de presentatie beloond met een bekroning tot finalist van de European Venture Contest in Dusseldorf.

We kijken uit naar een zonnige toekomst!

 

 

Editor screenshot

5 verbeteringen waardoor Solar Monkey nu nog sneller is

Iedereen actief in de markt van zonne-energie weet dat efficiënt werken van levensbelang is. Software kan organisaties helpen om snel en nauwkeurig te werken. In de vernieuwde software van Solar Monkey zijn verbeteringen doorgevoerd zoals aangedragen door gebruikers van de software. De belangrijkste feedback is nu verwerkt in een nieuwe versie van de ontwerp software. Deze week is de lancering, een aantal ervaren klanten kreeg alvast een kijkje achter de schermen en zag de volgende verbeteringen qua tijdswinst en gebruiksgemak.

1. Sneller verschillende versie maken en vergelijken
Klanten zijn kieskeurig en willen iets kunnen vergelijken. Daarom is het fijn dat gebruikers nu tussentijds verschillende versies van een legplan kunnen opslaan, met bijvoorbeeld een andere lay-out op het dak of verschillende materialen ter vergelijking.

2. Makkelijker zonnepanelen verwijderen en óók weer bijleggen
Met de relatief kleine Nederlandse daken waarop geregeld obstakels te vinden zijn, zal met vaak één of meerdere zonnepanelen willen weglaten in een legplan. Of juist wat extra panelen bijtekenen rondom een dakraam of dakkapel. Dat dit nu kan scheelt veel tijd in het ontwerpproces.

3. Eenvoudiger een ‘veld’ draaien voor de juiste oriëntatie
Voor een nauwkeurige berekening van de toekomstige opbrengst van een zonne-systeem is de oriëntatie (azimuth) ten opzichte van het zuiden van groot belang. Net als voor een duidelijke weergave voor de consument van het beoogde legplan. Een paar graden verschil kan zowel qua uitkomst als visueel een groot verschil maken. De nieuwe versie biedt de mogelijkheid om eenvoudig een ingetekend grid aan te klikken en met muis te draaien zonder extra handelingen.

4. Vooraf de rij-afstand tussen zonnepanelen invoeren
Veel gehoorde feedback van gebruikers was dat het intekenen van platte daken werd belemmerd omdat de ‘rijafstand’ tussen de zonnepanelen pas na het intekenen van een initieel grid kon worden bepaald. Hierdoor werden vaak te veel of juist te weinig zonnepanelen ingetekend, waarna dit handmatig moest worden aangepast. Dat is nu gelukkig verleden tijd waardoor het intekenen op platte daken soepeler zal verlopen. Men kan ook vooringestelde rijafstanden op basis van het gewenste type onderconstructie aangeven. Zeker gezien de SDE+ trend waarin meer en meer grote daken worden benut voor zonnestroom zal dit grote verbetering blijken.

5. Foutje gemaakt? Ga terug in de tijd met Control+Z
Je staat onder tijdsdruk en klikt dat verkeerd zonnepaneel aan of je typt gehaast een fout getal in. Geen probleem, de developers hebben een Control+Z (of Command+Z voor iOs) functie ingebouwd. Zo maak je je fout ongedaan en kan je verder waar je gebleven was. Wil je alleen even kijken wat het verschil was van je wijziging? Dan ga je weer vooruit met Control+Shift+Z

Editor screenshot

Lancering met 9 uur durende webinar Marathon
Vanaf donderdag 16 november is de vernieuwde software officieel live. “Die hele dag gaan we gebruikers ondersteunen met een 9 uur durende live-webinar, zegt Matthijs Groot, product specialist bij Solar Monkey. “ieder heel uur start een centrale uitleg van de functionaliteiten, waarna de mogelijkheid bestaat om live vragen te stellen.” Aanmelden kan via de Solar Monkey website, waar men ook een gratis demo-account kan aanvragen om zelf de software te proberen.

Over Solar Monkey en de toekomst
In Juni 2016 kwam Solar Monkey voor het eerst op de markt met een software product. Het doel: een applicatie waarmee installateurs en adviseurs zonnesystemen kunnen ontwerpen en de opbrengsten nauwkeurig kunnen berekenen. Uniek daarin is de automatische schaduwanalyse zoals ontwikkeld aan de TU Delft.

Sindsdien is het jonge bedrijf bezig geweest met verbeteringen en aanvullende diensten. Door een grote betrokkenheid van nieuwe en klanten van het eerste uur is veel feedback verzameld. Hiermee is het team van developers aan de slag gegaan om een nieuwe editor te kunnen lanceren. Deze staat voor iedereen live vanaf donderdag 16 november.

“Hier houdt het niet op” vertelt Jan Pieter Versluijs, CEO bij Solar Monkey, “de nieuwe editor is een goede stap vooruit en we hebben nog veel ambities op ons lijstje” De Delfste start-up wilt volgend jaar een internationale versie lanceren en ziet nog ruimte om de software flexibeler te maken zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid. Ook zullen gebruikers van Solar Monkey meer zekerheid voor hun klanten kunnen bieden met Zonnegarant producten. “We kijken altijd uit naar de feedback en nieuwe ideeën die ons vanuit de markt bereiken” zo besluit Versluijs.

team in delft

Solar Monkey groeit verder met nieuwe investering

Gisteren werd tijdens de kennisexpo in Delft een nieuwe investering in Solar Monkey bekend gemaakt. Onze investeerder Innovation Quarter schreef dit artikel over de aanleiding, het moment zelf en natuurlijk onze ambitieuze plannen. Samen zetten we extra vaart achter de transitie naar zonnestroom en deze investering helpt daar zeker bij. 

Het oorspronkelijke bericht met foto’s en quotes is is hier te lezen op de website van Innovation Quarter:
www.innovationquarter.nl/nieuws/solar-monkey-zet-extra-vaart-transitie-naar-zonnestroom/

Solar-Monkey-zet-extra-vaart-achter-transitie-naar-zonnestroom-002

Meer weten over Solar Monkey en onze toegevoegde waarde?

We ontvangen graag al je vragen op info@solarmonkey.nl. Als je benieuwd bent hoe we jouw positie in de zonne-energiemarkt kunnen ondersteunen, denk we mee met je wensen. Wie weet kunnen we je helpen met een soepeler verkoopproces of specifieke kennis. We horen graag van je om samen de transitie naar zonnestroom te versnellen.