MijnEnergieWens.nl groeit ook in de breedte.
Innovatie is cruciaal voor onze solar business.
Massimo Hoogerwerf, Sales Manager bij MijnEnergieWens.nl, ziet veel kansen voor groei in de competitieve solarmarkt. Innovatie, service en slimme partnerships zijn daarvoor enorm belangrijk. We spreken hem tijdens een drukke dag waar hij tijd voor ons vrij maakt.
Hoe zijn jullie begonnen?
MijnEnergieWens.nl is 2.5 jaar geleden opgericht om te ondernemen en tegelijk goed te doen. We willen samen met onze klanten het verschil maken tegen de opwarming van de aarde, mensen helpen bij hun duurzame energietransitie.
Dat begon klein. We hadden geen technische kennis, letterlijk types met twee linkerhanden. oen wij eenmaal die kennis binnenhaalden, ging het balletje echt rollen. Intussen zijn we met bijna 20 man. Dat is een explosieve groei die we danken aan ons team en de markt.
We merken dat de markt zoekt naar kwaliteit. Al vanaf het begin zetten we in op een persoonlijke band met onze klanten en bieden we hen een totaal besparingsplan op langere termijn aan. We leveren van A tot Z, een zo compleet mogelijke oplossing. Daarmee voorkomen we problemen en als er toch wat mis gaat kunnen we deze snel en eenvoudig oplossen.
Wat is jullie werkwijze? Zowel met klanten als binnen het team.
We focussen echt op de klantervaring. We willen vragen van onze klanten goed beantwoorden en hen het gevoel geven dat we altijd voor hen klaar staan. Als zij ons nodig hebben, zijn we er ook.
Hierna volgt een adviesgesprek binnen 2 werkdagen. De klant ontvangt dezelfde dag nog de offerte en een week later bellen wij om te horen of alles naar wens is.
Het bijzondere aan onze werkwijze is dat wij nauwelijks een fysiek bezoek brengen aan de klant. Zij vullen van te voren een vragenlijst in waardoor wij over het algemeen al 99% van het systeem met zekerheid kunnen vaststellen met gebruik van Solar Monkey. Heel af en toen brengen wij een fysiek bezoek voor de installatie voor een extra check.
Verder vinden wij het erg belangrijk om een toegankelijke sfeer te hebben binnen het bedrijf. Hard werken is belangrijk, maar een goede band opbouwen met elkaar en ervoor te zorgen dat het hele team elkaar ook buiten hun functies om kent is een sleutel tot ons succes. Elke vrijdag stopt iedereen om half 3 en dan begint de borrel. Zo houden onze installatie-teams en de mensen op kantoor contact. Het voelt als een vriendenteam bij voetbal. Je weet wat je aan elkaar hebt, kent elkaar buiten het werk om. Dat geeft respect en vertrouwen. Wij staan klaar voor het team en het team staat klaar voor ons.
Er is op het moment veel vraag vanuit de markt. Hoe gaan jullie om met die druk?
In de korte 2.5 jaar die wij bestaan, hebben we intussen een team van bijna 20 man. Als je zo snel groeit is het verleidelijk om zo snel mogelijk mensen aan te nemen. Weer een installatieteam, nog een adviseur, omdat je het idee hebt zo de vraag beter aan te kunnen.
Wij hebben een andere weg gekozen. In plaats van snelle, verdere uitbreiding zijn wij vol gaan inzetten op het team dat er nu staat. We optimaliseren onze processen, zodat we met het huidige team kunnen doorgroeien.
Dat betekent ook meer automatiseren, puur om het werk gemakkelijker te maken voor het team en om het overzicht beter te houden. Onze organisatie is nu klaar voor een team van 25 tot 30 personen.
Verder is het materiaaltekort in onze markt een uitdaging. Dit kost ons veel vertraging en daardoor is het ook lastiger om onze klanten te helpen zoals we dit zouden willen.
Jullie organisatie is klaar om te groeien. Hoe zie jij de toekomst van de zonnepanelen markt voor je?
De groei zal blijven, want er zijn in Nederland nog steeds veel mensen die geen zonnepanelen op het dak hebben. Alleen wat wij belangrijk vinden is, is dat je alvast oog moet hebben voor de toekomst. Er zijn namelijk veel andere producten waar winst te behalen valt. Alhoewel de elektriciteitsprijzen waarschijnlijk gaan dalen, zullen isolatie, laadpalen en warmtepompen steeds aantrekkelijker worden. Deze ontwikkelingen komen snel en wij willen dit voor zijn zodat we erop voorbereid zijn.
“Deze directe manier van contact komt overeen met hoe wij contact hebben met onze klanten. Persoonlijk contact gaat altijd voor.“
Intussen gebruiken jullie al bijna twee jaar Solar Monkey?
Eigenlijk hebben we altijd Solar Monkey gebruikt. Dat begon aanvankelijk via Technische Unie. Zij gebruiken Solar Monkey en zij regelden ook onze offertes. Op een gegeven moment konden wij uitbreiden en wilden wij meer controle over onze processen. Toen zijn wij zelf Solar Monkey gaan gebruiken.
Sinds dat moment zijn wij steeds meer gaan integreren, zoals Pipedrive, ook via Solar Monkey. We wilden meer aanbieden dan alleen zonnepanelen en zijn met jullie in gesprek gegaan om via jullie software ook offertes voor laadpalen en airco’s te kunnen gaan maken.
We willen namelijk zoveel mogelijk integreren. Door de innovatieve samenwerking met jullie is dit intussen een een feit. Hierdoor hebben we geen beperkingen om onze business verder uit te breiden.
De volgende stap zou zijn om verschillende offertes via 1 link te kunnen delen, om het gebruiksgemak voor de klant nog meer te verhogen. Op het moment ontvangt een klant meerdere links als zij een offerte voor een zonnepanelen systeem en een airco willen bijvoorbeeld. Als dit mogelijk zou zijn via 1 link, werkt dit nog gemakkelijker voor de klant.
Hoe ervaren jullie de samenwerking met Solar Monkey?
Het werkt ontzettend prettig. Voorheen met Matthijs, nu met Eline als vaste contactpersoon. We kunnen altijd bellen en jullie pakken onze vragen direct op.
Deze directe manier van contact komt overeen met hoe wij contact hebben met onze klanten. Persoonlijk contact gaat altijd voor. Wanneer er vragen zijn, moeten deze beantwoord worden. Daarom werkt deze samenwerking met jullie ook zo goed.
Daarnaast waarderen we de innovatieve samenwerking. Jullie denken met ons mee en kijken graag naar mogelijkheden voor vernieuwing. Dat is cruciaal voor onze toekomst.