Ron de Proost – PureSolar

Het team van langdurig partner PureSolar maakt veel impact zónder overmatig te groeien. Hoe doen ze dat?

We vinden het hoog tijd om onze waardevolle partners eens goed in de spotlight te zetten. Dit keer gaan we in gesprek met Ron de Proost, van PureSolar. Het motto van PureSolar is duidelijk: “Samen maken we Nederland in een rap tempo groener”. Maar hoe brengt Ron dit samen met zijn team en met het gebruik van Solar Monkey in de praktijk?

We zijn natuurlijk ontzettend benieuwd naar hoe dit allemaal is begonnen Ron. Zou je iets willen vertellen over de geschiedenis van je bedrijf?

“Zelf ben ik eigenlijk accountant van beroep en in eerste instantie had ik nog geen ervaring in de energiebranche. Maar, tijdens een familiedag intussen bijna 10 jaar terug, sprak ik met mijn neef Leon over zonne-energie. We zijn nu samen eigenaar van PureSolar.”

“We trokken tien jaar geleden de conclusie dat er binnen de zonnepanelenmarkt nog heel veel verbeteringen mogelijk waren. Dit was ook direct ons uitgangspunt: goede kwaliteit en vooral goede service zodat klanten tevreden zijn met het resultaat. Bijna tien jaar later zijn we gegroeid tot een team van bijna dertig mensen.”

Mooi, zo’n groot team; hoe zou je de cultuur en werkwijze van PureSolar omschrijven?

“Als ik het in één woord zou moeten omschrijven: ‘toegankelijk’. De afgelopen tien jaar hebben we eigenlijk geen actieve managementlaag gehad, en dit willen we ook zo lang mogelijk zo houden. Als bedrijf hebben we een echte ‘met de voeten in de klei’-mentaliteit. Als leidinggevenden hebben we namelijk maar één taak: zorgen dat wij faciliteren in wat de teamleden nodig hebben om hun werk te kunnen doen. De deur moet altijd open staan. Wanneer we als leiding ons werk niet goed doen, kan het team ook niet presteren.”

“We doen al het werk met onze eigen mensen, daar hebben we bewust voor gekozen. Steeds meer bedrijven worden een soort sales kantoren en huren dan een externe ploeg in om de installatie te verzorgen. Wij geloven dat we vooral de beste kwaliteit kunnen leveren door alles zelf te doen. In de markt merken we ook dat veel teams naar twee installaties per dag per team willen gaan. Hier geloven we ook niet in, ondanks de grote drukte in de markt. De klant gaat voor, de rest volgt. Een systeem minder per dag dat is voor ons niet erg, zolang onze klanten tevreden zijn.”

Er is natuurlijk geen ontkomen aan de grote drukte in de markt, wat voor uitdagingen ervaar je op het moment?

“De uitdaging die de markt nu ervaart, is tweeledig. Ten eerste hebben we te maken met een groot materiaaltekort. Deze uitdaging hebben we bij PureSolar gelukkig niet, doordat we effectief hebben ingekocht vóór er tekorten waren. Hierdoor hebben we op dit moment (december 2022, red.) nog een voorraad die zeker voldoende is tot juli 2023. We hoeven dus geen orders af te zeggen dat scheelt.”

“Een tweede uitdaging voor de markt, die wel bij ons speelt, is de gigantische vraag naar zonnepanelen. Die is nu zo groot dat we simpelweg niet aan alle vraag kunnen voldoen. We hebben ondertussen tien adviseurs die continu aan het werk zijn, maar we hebben ook een wachtlijst voor de installatie. Omdat we elke klant persoonlijk willen benaderen, brengen we geen offerte uit voordat we langs zijn geweest. Intussen is de wachtlijst van het eerste gesprek tot de uiteindelijke installatie meer dan een half jaar. We voorkomen problemen door de wachttijd heel duidelijk te communiceren met onze klanten. Hierdoor weten ze precies wat ze kunnen verwachten.”

Met deze grote drukte is het misschien aantrekkelijk om snel te groeien, hoe zie jij dit?

“In het afgelopen jaar zijn we al gegroeid van drieënhalf installatie teams naar vijf teams die elke dag uitrijden. Rond februari willen we rond de zes teams dagelijks inzetten. Voor we daarna verder uitbreiden, willen we eerst onze processen optimaliseren.”

“Interne efficiëntie zien we als een betere oplossing dan constant groeien. Ons team moet klaar zijn voor de uitdagingen die gaan komen in de markt, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom batterijen. Verder willen we er ook voor zorgen dat onze teams hun werk goed kunnen uitvoeren zonder dat ze te veel stress ervaren. We focussen dus op groei in de vorm van kennis en efficiëntie en niet per se op de grootte.”

“Binnen de solarmarkt, is Solar Monkey hét softwarepakket dat niet stil staat.“

Jullie leggen de focus op efficiëntie, hoe maakten jullie systeem designs en offertes voordat jullie Solar Monkey inzetten?

“Toen Solar Monkey er nog niet was, werkten we veel subjectiever. We deden vaak alles met de hand en moesten schattingen maken, die was foutgevoelig en kostte veel tijd. Niemand in de markt wist namelijk zeker hoeveel het rendement van een zonnepanelensysteem zou zijn. Dit kostte ons soms klanten, omdat we vrij conservatief zijn qua rendement voorspelling vergeleken met andere installateurs. Je krijgt zo geen discussies op de lange termijn, en lange termijn tevredenheid was én is nog steeds ons uitgangspunt.

“Toen we Jan Pieter (CEO Solar Monkey, red.) ontmoetten op een beurs en hij ons de software liet zien, dachten we: ‘Dit is het’. De software van 2Solar was nog niet zover. Het product van Solar Monkey is uniek, want de software biedt een objectieve calculatie van rendement, zonder speculatie. “

“Ondertussen is ook het maken van de offerte een stuk eenvoudiger. We hebben geen Word-documenten meer nodig waar alles met de hand wordt ingevuld. Met Solar Monkey hebben we eenvoudig meer efficiëntie en objectiviteit gecreëerd, de kern van onze visie. We wachtten al langer op zo’n product, en nu was het er ineens. De enige vraag die we hadden was: hoe gaan we alles implementeren om deze software heen?”

Hoe zou je de impact van Solar Monkey omschrijven?

“Door Solar Monkey kunnen we nog beter ons verhaal vertellen. Door de design tool en de custom offerte die we intussen ook gebruiken, stralen we professionaliteit uit en springen onze offertes eruit. Een offerte moet namelijk aansluiten bij je verhaal, het gaat niet alleen om het eindbedrag. Ook ontlast het ons team, dus we profiteren aan beide kanten van de business. We kunnen de persoonlijke service die we willen bieden, leveren zonder dat ons team te zwaar wordt belast.”

Door de hoeveelheid integraties en producten die je van ons gebruikt, hebben we regelmatig contact. Hoe ervaar je het persoonlijke contact dat je hebt met Solar Monkey?

“We ervaren het contact heel positief. Net zoals we met onze klanten doen, bouwen we met zakelijke partners ook wederzijds vertrouwen en een werkrelatie op. We proberen elkaar op ieder vlak te helpen.”

“Het komt voor dat we tegen iets aanlopen wat complexer is dan waar de software op is ingesteld. Samen zorgen we er dan snel en eenvoudig voor dat de software zo wordt afgestemd dat we uiteindelijk een tevreden klant hebben met een correct systeem. Door het goede contact met Solar Monkey komen we tot een oplossing en dat is hoe de relatie altijd is geweest. Onze adviseurs worden daarnaast ook snel geholpen via de chat, hopelijk in de toekomst ook buiten kantooruren.”

“Uiteindelijk komt het erop neer dat we samen onderzoeken en oplossen. We helpen elkaar verder zodat beide partijen tevreden zijn. Dit loopt over het algemeen erg soepel en dat is hoe een partnerschap moet zijn. Binnen de solarmarkt, is Solar Monkey hét softwarepakket dat niet stil staat.”

Share