Prijsopties

Hoe bepaal je de prijs van een zonnepanelensysteem? In dit artikel leer je meer over de verschillende prijsopties.

Hoe bepaal je de beste prijs voor de klant?

Elke klant is anders, dus je moet elke klant op zijn eigen manier benaderen. Het gaat er niet alleen om hoe je met klanten communiceert, maar ook bij het vaststellen van de prijs van hun zonnepanelen systeem. Maar hoe kan je verschillende berekeningen gebruiken voor verschillende systemen en hoe kan je dit proces automatiseren?

Met de juiste software is er een oplossing voor elke individuele prijs situatie. Met ontwerp- en offerte software kan je je prijsstelling variëren als er een financiële tool bij zit. In deze blog worden de prijsstelling mogelijkheden besproken om je de meest tevreden klanten te bezorgen.

In het algemeen zijn er vier gebruikelijke prijs mogelijkheden voor zonnepanelen systemen:

  • Stukprijzen
  • Pakketprijzen
  • WP (Watt peak) prijzen
  • ‘Willekeurige’ prijzen

Stukprijzen voor flexibiliteit

Stukprijzen zijn letterlijk wat het zegt: prijsstelling op basis van de eenheden, of items, die in het ontwerp van het zonnepanelen systeem worden gebruikt. Je bepaalt een prijs per item, inclusief het paneel, de omvormer, eventueel een optimizer, en andere (extra) producten en diensten. Meestal is de prijs exclusief BTW, omdat deze over de gehele offerte wordt berekend, inclusief arbeidskosten, etc. Als in een ontwerptool eenheidsprijzen zijn ingesteld, hoef je alleen maar de relevante items te selecteren, en de kosten worden automatisch in de uiteindelijke offerte vermeld. Dit bespaart tijd en je weet zeker dat de juiste prijs wordt berekend.

Pakketprijzen voor een ‘one size fits all’

Een pakketprijs kan de aanbieding aantrekkelijker maken wanneer slechts een paar specifieke panelen en omvormers nodig zijn. Je hoeft alleen een standaard vaste prijs vast te stellen voor een bepaald aantal panelen, inclusief een omvormer en soms optimizers. Een verschil met eenheidsprijzen is dat ook andere materialen en arbeid in deze prijs zijn inbegrepen. Met de juiste software tool kan je pakketten opnemen in je accountvoorkeuren om met een paar klikken een ontwerp en een bijpassende offerte te maken. Deze manier van werken is waardevol en onmisbaar voor de bloeiende zonnepanelenmarkt. Het is een manier om ervoor te zorgen dat je tijd hebt voor al je klanten en dat alles tegelijk goed verloopt.

Over het algemeen hebben niet alle klanten 100% overeenkomstige voorkeuren. Een klant kan bijvoorbeeld een andere omvormer willen dan je gewoonlijk aanbiedt in je pakket voorkeuren. In deze situaties kan je je pakketprijzen combineren met een eenheidsprijs – als je over de juiste software beschikt.

WP-prijzen (watt-piek) voor commerciële systemen

Vooral voor commerciële systemen is er de trend van wattpiek prijzen (of WP-prijzen). Bij WP-prijzen is het instellen van eenheidsprijzen of pakketprijzen niet nodig; in plaats daarvan voer je in je offertesoftware de gewenste €/wp in. Nu wordt op basis van de grootte van het systeem de prijs van het gehele zonnepanelen systeem berekend.

Willekeurige prijsstelling

Soms doet zich een situatie voor waarin geen van de bovengenoemde prijsmethoden van toepassing is. In de meeste offerte tools kan je de prijzen aanpassen door aan het einde van de offerte een “totale” prijs (ex. BTW) in te voeren.

Vergeet je marges niet

Als je besluit willekeurige prijzen te gebruiken, is het essentieel te bepalen of je de inkoopprijs (ex. BTW) of de verkoopprijs (ex. BTW) invoert. Dit heeft te maken met het instellen van een marge.

Je kan een standaard marge invoeren via je persoonlijke instellingen in een offertetool. Deze marge wordt altijd toegepast op de panelen, omvormers en optimizers. Voor andere producten (diversen) kan je optioneel de marge aan- of uitvinken.

Kortingen en betalingsvoorwaarden

Ten slotte wil je in bepaalde situaties wellicht kortingen of betalingsvoorwaarden opnemen. In de meeste offerte tools kan je een korting invoeren, inclusief een optionele omschrijving, die een percentage of een ‘vast’ bedrag kan zijn.

Begin met het automatiseren van je verkoopproces met Solar Monkey

Sinds 2015 heeft Solar Monkey meer dan 500 installateurs versneld en zijn er meer dan een miljoen projecten gerealiseerd met behulp van onze software. De genoemde prijs mogelijkheden zijn allemaal mogelijk met Solar Monkey. Met een paar klikken kan je je account instellen, en hoef je je geen zorgen meer te maken over je offertes. Maak gewoon je ontwerp, en onze tool doet de rest.

Wil je Solar Monkey zelf ontdekken?

Share