Door Solar Monkey software te combineren met de juiste tools en methoden kan je tot 80% van je verkooptijd besparen. Dat doe je door verkoop op afstand te gebruiken als een manier om sterke en duurzame klantrelaties op te bouwen.
Het wordt steeds moeilijker om aan de behoeften van de sterk groeiende markt voor zonnepanelen te voldoen. Niet alleen vanwege de toegenomen vraag, maar ook omdat het moeilijk is om een vast personeelsbestand op te bouwen en te behouden. Daarom is het nog belangrijker geworden om te zien waar kansen liggen en op welke klanten je je moet richten.
Er zijn drie manieren die je onmiddellijk kunnen helpen in deze uitdagende tijden.
Oplossing 1: gebruik de juiste software voor offertes en ontwerp
Als een klant een offerte aanvraagt, ging je vroeger naar de klant toe, klom je op het dak en mat je alles met de hand op en berekende je alles. Dit kost veel tijd die je niet meer hebt als je efficiënt wilt werken. Aan de andere kant wil je je klant nog steeds persoonlijke service bieden, want dat schept vertrouwen. Wat als er een manier is waarop je zowel tijd kan besparen als je klant persoonlijke service kan bieden?
Software biedt de oplossing.
Solar Monkey biedt een interactieve tool waarmee je binnen 90 seconde een zonnepanelen systeem kan ontwerpen en een bijpassende offerte kan generen. Efficiënt omdat het onder andere gebaseerd is op nauwkeurige luchtfoto’s. Dit biedt je verschillende mogelijkheden om je verkoopproces te versnellen en stelt je in staat om meer klanten in kortere tijd te bedienen.
Oplossing 2: Voer je eerste klantgesprek per telefoon
Dit klinkt misschien wat onpersoonlijk, maar een eerste telefonisch verkoopgesprek heeft verschillende voordelen. Niet alleen jij, maar ook jouw klant heeft misschien niet alle tijd van de wereld om een eerste uitgebreid gesprek te voeren. Wanneer een klant een offerte aanvraagt, kan je je eerste ideeën voor een zonnepanelen systeem gewoon baseren op de luchtfoto van hun huis. Het verhoogt je efficiëntie omdat een gesprek veel minder tijd kost en een klant waarschijnlijk meer opties voor een telefoongesprek beschikbaar heeft.
Na het bespreken van de ideeën van de klant en je eigen ideeën, kan je het snel eens worden over een eerste offerte. Met Solar Monkey is het mogelijk om de vervolg offerte online te versturen, die de klant vervolgens direct kan accepteren. Nadat de offerte is geaccepteerd, kan je een bezoek ter plaatse plannen om de offerte nader toe te lichten. Dit wekt nog meer vertrouwen bij de klant omdat je laat zien dat je persoonlijke aandacht belangrijk vindt. Nu heb je het beste van twee werelden; tevreden klanten en tijdbesparende verkoop contactmomenten.
Oplossing 3: Plan je eerste gesprek online en ontwerp het systeem ter plekke
Sommige klanten zien je liever persoonlijk om een idee te krijgen van wie je bent. Andere klanten willen echter liever online afspreken. Ook dit biedt kansen, want ook dit is een manier om tijd te besparen en je klant goed van dienst te zijn. Door gebruik te maken van Solar Monkey kan je dit op een zo efficiënt mogelijke manier realiseren.
Wanneer een klant instemt met een online vergadering, kan je live een ontwerp maken en je eerste voorstel tekenen, zonder dat je de klant persoonlijk hoeft te bezoeken. Door je scherm te delen tijdens de meeting kan de klant zowel jou als het ontwerp dat je maakt zien. De klant kan direct feedback geven op het ontwerp. Samen maken jullie een plan dat volledig aansluit bij de wensen van de klant. Met dit eerste ‘online en toch persoonlijke’ contact kan je daarna – als de klant dat nodig vindt – een locatiebezoek inplannen.
Al met al brengt de huidige bloeiende markt uitdagingen met zich mee, maar misschien nog wel grotere kansen. Door effectief met je klant te communiceren, on- of offline, en gebruik te maken van software, kan je aan de vraag voldoen en je klant persoonlijke aandacht geven. Dit creëert een uitstekende situatie voor zowel je klant als jezelf, aangezien aan beide kanten tijd wordt bespaard en aan alle verzoeken wordt voldaan.